Columbus podsumował wyniki: ubiegły rok zakończył się stratą
Skonsolidowane przychody 2023 roku Grupy Columbus Energy wyniosły 465,1 mln zł wobec 608,2 mln zł w 2022 r. Grupa miała 65,2 mln zł straty netto wobec 112,9 mln zł w poprzednim roku.
Wypracowany wynik EBITDA Grupy osiągnął -15,4 mln zł, co stanowi poprawę o ponad 71 proc. w stosunku do ubiegłego roku (-53,1 mln zł). Z kolei wynik EBITDA w ujęciu jednostkowym (Columbus Energy S.A.) osiągnął wartość dodatnią 0,97 mln zł wobec -54,1 mln zł w roku 2022 r.
Grupa odnotowała też wzrost marżowości brutto: z 18% za rok 2022 do 27% za rok 2023.
W ubiegłym roku Columbus zrealizował oraz rozpoczął realizację ważnych transakcji. Chodzi o przedwstępną umowę sprzedaży jednego wielkoskalowego projektu magazynu energii 133 MW do Grupy DTEK oraz sprzedaż części projektów farm fotowoltaicznych do Grupy ENGIE.
Ponadto firma zintensyfikowała działania w Czechach i Słowacji, przejmując również pełną kontrolę operacyjną nad działającymi tam spółkami. Columbus zamierza zwiększać udział w segmencie public na tym rynku, czego przykładem jest wygrany przetarg w czeskim Brnie, gdzie w drugim kwartale br. powinna rozpocząć realizację montażu instalacji.
W bieżącym roku Columbus chce się skoncentrować przede wszystkim na klientach indywidualnych, dla których oprócz fotowoltaiki, pomp ciepła i magazynów dołączył usługi w obszarze termomodernizacji, w ramach programu Czyste Powietrze. Grupa wprowadziła też dla prosumentów innowacyjną usługę dynamicznego bilansowania energii 1:1 (za pośrednictwem spółki Columbus Obrót), która może stać się nowym impulsem dla potencjalnych klientów.
Zarząd oczekuje, że ogłoszenie programu Mój Prąd 6.0, który ma mieć wsparcie dla domowych magazynów energii, w drugiej połowie roku mocno uaktywni segment klientów Columbusa.
Czytaj także: Moc zainstalowana fotowoltaiki
RE
Columbus nie zrealizował swoich ambicji i planów
Grupa Columbus Energy opublikowała raport roczny za 2021 r. Skonsolidowane przychody Grupy wyniosły ponad 706 mln zł i były wyższe o 8% w stosunku do roku ubiegłego. W wyniku zwiększonych kosztów Grupa poniosła stratę w wysokości -16,4 mln zł.
Rok 2021 był skomplikowany dla Columbus Energy ze względu na dynamiczną sytuację otoczenia rynkowego, kończącą się starą ustawę prosumencką oraz związaną z tym presję kosztową komponentów i pracy podwykonawców, zwłaszcza w ostatnim kwartale.
Zgodnie z opublikowanym sprawozdaniem finansowym, skonsolidowana EBITDA Grupy osiągnęła wartość ujemną -1,1 mln zł. Należy jednak zwrócić uwagę, że w 2021 r. Columbus dokonał zasadniczej korekty, związanej z wyceną Programu Managerskiego, która wpłynęła negatywnie na prezentowany wynik EBITDA. Rzeczywisty wynik EBITDA, po wyeliminowaniu korekty (która jest pozycją jednorazową i niepieniężną), osiągnął wartość dodatnią, tj. 13,6 mln zł.
Zysk netto był ujemny -16,4 mln zł, wobec zysku 63,1 mln zł w ubiegłym roku. Największy wpływ na ten wynik miały koszty finansowe, które Grupa zdecydowała się zredukować w najbliższych miesiącach.
– Nie udało nam się zrealizować w pełni naszych ambicji i planów, dotyczących wyniku finansowego z podstawowej działalności. Niemniej, w ubiegłym roku wypracowaliśmy znaczącą wartość w biznesie farm fotowoltaicznych oraz mocno rozwinęliśmy naszą technologię do zarządzania energetyką rozproszoną i elektromobilnością, której premierę planujemy jeszcze w tym roku – twierdzi Dawid Zieliński, prezes Columbus Energy S.A.
Na koniec pierwszego kwartału 2022 r. łączna moc projektów farm fotowoltaicznych rozwijanych przez Columbus liczyła 5 257 MW. Mając na uwadze zwiększenie wartości inwestycji w projekty farmowe, Grupa stopniowo przechodzi z modelu aukcyjnego na bardziej opłacalne rozliczenie w modelu cPPA.
Columbus aktywnie działał też na perspektywicznym rynku OZE dla klientów biznesowych, dla których przygotował specjalną ofertę, wzbogaconą o magazyny energii i pompy ciepła. W minionym roku do grona kontrahentów spółki dołączyły takie firmy jak: Wiśniowski, SOPP Packaging, Smay, Polmos Żyrardów, FAKRO, INTEX czy Greinplast Plus.
Spółka rozwinęła współpracę partnerską z firmą Arval Service Lease Polska, z którą wprowadziła kompleksowy pakiet, łączący użytkowanie samochodu elektrycznego z montażem punktu ładowania oraz paneli fotowoltaicznych, jak również z firmami Saule i Somfy, z którymi opracowuje nowe produkty z użyciem perowskitów, przeznaczone dla sektora budowlanego. Nowym partnerem Columbus, z którym umowa została podpisana już w bieżącym roku, jest Orange Energia, gdzie spółka dostarcza klientom Orange produkty i usługi z zakresu odnawialnych źródeł energii.
Na koniec pierwszego kwartału 2022 r. z usług Columbus skorzystało ponad 58 tys. prosumentów i użytkowników, a łączna moc zrealizowanych instalacji wśród klientów indywidualnych oraz biznesowych wyniosła 401 MW. W samym 2021 r. Grupa zamontowała 120 MW mocy w fotowoltaice.
– Fotowoltaika przez 2021 r. i pierwszy kwartał 2022 r. była takim ciasnym pudełkiem, pełnym małych instalatorów i drogich komponentów. Od 1 kwietnia br. pudełko pękło przez zmianę ustawy, a Columbus, dzięki wieloletniej budowie marki, inwestycji w organizację i technologię, którą rozwijamy, wydostał się z tego pudełka. Zaczęło się nowe rozdanie, które w tym roku zweryfikuje, czy nasze założenia strategiczne są trafne – dodaje Dawid Zieliński.
RE
Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza