Biznes nie tylko po to jest, by brać… FEGIME na rynku profesjonalnej dystrybucji
Firmy członkowskie FEGIME Polska oraz ich partnerzy biznesowi spotkali się na wyjątkowej konferencji, która była podsumowaniem rozwoju sektora profesjonalnej dystrybucji. W merytorycznych prezentacjach i panelach dyskusyjnych pokazane zostały trendy i wyzwania biznesowe dla hurtowni elektrotechnicznych. Nie zabrakło także dobrej zabawy i refleksji – przecież to jubileusz 20-lecia działalności FEGIME na rynku krajowym.
FEGIME Polska to grupa hurtowni elektrotechnicznych o szczególnym potencjale. Mimo, że skupia tylko sześć firm, od lat utrzymuje mocną pozycję z 20-pocentowym udziałem w rynku. Hurtownie członkowskie to wielooddziałowe firmy z wieloletnim doświadczeniem. Przychody ze sprzedaży w 2022 roku wyniosły prawie trzy miliardy złotych. Są powody do świętowania!
„FEGIME Polska to dziś największa grupa na rynku, ale najmniej liczna. Dzięki przynależności do międzynarodowego zrzeszenia hurtowni elektrotechnicznych FEGIME zdobywamy doświadczenie, które przyspiesza nasz rozwój i pozwala przetrwać próbę czasu. Jesteśmy przygotowani na wyzwania, takie jak transformacja energetyczna, cyfryzacja czy sukcesja, i widzimy w nich szansę na wzmocnienie naszego potencjału” – powiedziała Marta Kulza, prezes zarządu FEGIME Polska.
Rodzina FEGIME a łódzcy fabrykanci
Spotkanie odbyło się 11 października 2023 r. w zrewitalizowanej Manufakturze rodziny Poznańskich. To jedno z najbardziej charakterystycznych miejsc na mapie turystycznej Łodzi. Na przełomie XIX i XX wieku fabryka ta była „ziemią obiecaną” rodziny Poznańskich, a Łódź stała się jednym z największych ośrodków przemysłu tekstylnego w kraju. Łódź okazała się również „ziemią obiecaną” dla FEGIME – miasto zostało przed laty wybrane na siedzibę zarządu.
20-lecie FEGIME zbiegło się z 600-leciem miasta Łodzi. Wbrew pozorom FEGIME ma sporo wspólnego z fabrykantami ówczesnej Łodzi. Prowadzili oni biznesy rodzinne, podobnie jak hurtownicy tworzący Grupę. Burzliwe czasy, w których przyszło im rozwijać się (zabór rosyjski, kryzys w dostawach bawełny wywołany wojną secesyjną, dwie wojny światowe) przypominają również ostatnie kilka lat niestabilnego otoczenia makroekonomicznego, w którym hurtownicy musieli prowadzić działalność dystrybucyjną (pandemia, przerwanie łańcucha dostaw komponentów i materiałów elektrotechnicznych, inwazja Rosji na Ukrainę, nerwowość na rynku surowców i paliw).
Co się dzieje w branży?
Głównym punktem spotkania FEGIME były wystąpienia prezesów hurtowni członkowskich. Zaczęło się od wspomnień: zaangażowania w biznes, zdobywania towaru czy wysokich marż. Jednak rozmówcy szybko przeszli do współczesnych czasów, które stanowią prawdziwe wyzwanie. Niestabilne prawo, starzejąca się kadra czy agresywny kapitał zachodni czynią biznes nieprzewidywalnym. Prawdziwą bolączką jest pomijanie przez producentów szczebla dystrybucji, czyli bezpośrednia obsługa firm wykonawczych. Rozmówcy zgodnie podkreślili, że nie akceptują takiego zjawiska i nawołują, żeby dostawcy zrozumieli, po co jest dystrybucja.
Zmiana pokoleniowa w FEGIME
Młode pokolenie przygotowuje się do prowadzenia nowoczesnych hurtowni elektrotechnicznych. W panelu dyskusyjnym uczestniczyli sukcesorzy, którzy w ramach międzynarodowej formacji FEGIME Future stale podnoszą swoje kwalifikacje. Jak podkreślili, to właśnie młode pokolenie hurtowników jest najlepszym promotorem wdrażania nowych technologii w codziennej działalności firm, a wymiana najlepszych praktyk daje przewagę i przyśpieszenie.
Statystyki wskazują, że tylko osim procent dzieci chce przejąć biznes swoich rodziców. W FEGIME wygląda to znacznie lepiej. Młode pokolenie już pracuje i zdobywa doświadczenia na różnych stanowiskach. Są też firmy, które z powodzeniem przeszły sukcesję i mają młodych skutecznych zarządzających.
Na czym zależy FEGIME?
Obecne czasy wymagają szybkiej reakcji na pojawiające się wydarzenia. Grupa FEGIME idzie zgodnie z trendami w profesjonalnej dystrybucji. Słowem kluczowym jest cyfryzacja i zrównoważony rozwój. Narzędzia informatyczne stają się niezbędne w obsłudze klienta, w tym wykorzystanie sztucznej inteligencji. Jednak nad tymi wszystkimi procesami dominują więzi rodzinne. Jak podkreślają członkowie Grupy, w centrum działalności biznesowej jest zawsze człowiek.
Atrakcją wieczoru był Stanisław Sojka, który zaśpiewał swoje największe przeboje.
RE, fot. FEGIME