Liczba punktów ładowania zbliża się do 8 tysięcy
Na koniec września 2024 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 74 307 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (typu BEV). W okresie styczeń-wrzesień ich liczba zwiększyła się o 17 830 szt. (tj. o 5% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r.)
Pod koniec września br. w Polsce funkcjonowały 7962 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych (4400 stacji).
Samochody osobowe z napędem elektrycznym
We wrześniu 2024 r. po polskich drogach jeździło 128 914 sztuk samochodów osobowych z napędem elektrycznym:
- 66 937 sztuk samochodów typu BEV, czyli w pełni elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles) – 52%,
- 61 977 sztuk samochodów typu PHEV, czyli hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 48%.
Liczba zarejestrowanych samochodów osobowych z napędem elektrycznym w Polsce wynosi 128 914 sztuk.
Stan na koniec września 2024 r.
Samochody użytkowe z napędem elektrycznym
We wrześniu 2024 r. park samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 7403 sztuk. Zwiększyła się również flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która składała się z 22 691 sztuk. Liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych powiększyła się do 886 179 sztuk. Park autobusów zeroemisyjnych wzrósł do 1 393 sztuk (w tym pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1327 sztuk, a wodorowe – 66 sztuk).
Punkty ładowania pojazdów elektrycznych
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec września br. w Polsce funkcjonowały 7962 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych (4400 stacji). 30% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 70% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Zobacz także: Mapa stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wynosi 7962 (4400 stacje).
Stan na koniec września 2024 r.
Na jeden punkt ładowania przypada 9,3 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych.
– W 2024 r. szczególny wzrost zanotował jeden segment sektora e-mobility tj. samochody ciężarowe. Przez ostatnie trzy kwartały flota eHDV w Polsce zwiększyła się o niemal połowę. Liczby bezwzględne pozostają jednak niskie, dlatego tak ważne jest możliwie szybkie uruchomienie programu „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”, który został zaakceptowany przez Europejski Bank Inwestycyjny. Branża wciąż czeka również na rozpoczęcie naboru w ramach programu wsparcia infrastruktury dla eHDV. Zatwierdzenie tego programu nastąpiło już w marcu, przyjmowanie wniosków miało ruszyć w III kwartale br., a mimo to wciąż brakuje oficjalnych informacji na temat terminu wdrożenia dotacji. Spodziewamy się, że po uruchomieniu wspomnianych instrumentów subsydiów oraz zapowiedzianego programu dopłat do przyłączy elektroenergetycznych, w 2026 r. liczba nowo rejestrowanych, elektrycznych samochodów ciężarowych może wzrosnąć w Polsce do nawet 4,5 tys. szt. – mówi Łukasz Witkowski, wiceprezes PSNM.
Licznik Elektromobilności uruchomiły: Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
RE na podstawie danych PSNM