BiTcharger – kable firmy BITNER do ładowania samochodów elektrycznych
BITNER, doświadczony producent kabli do zastosowań specjalnych, wzbogacił ofertę o kable do ładowarek samochodowych. To odpowiedź na rozwój rynku elektromobilności. Kable pracują w trudnych warunkach i są obsługiwane przez osoby niewykwalifikowane, dlatego muszą spełniać maksymalny poziom bezpieczeństwa użytkowania.
Samochody elektryczne do niedawna postrzegane były jako ciekawostka techniczna. Były małe, miały niewielki zasięg w porównaniu z autami spalinowymi, a ich ładowanie trwało bardzo długo. W miarę rozwoju technicznego stawały się coraz bardziej funkcjonalne. Od chwili, gdy największe koncerny samochodowe zdecydowały się na produkcję seryjną aut elektrycznych kierunek rozwoju motoryzacji został przesądzony. Od elektromobilności nie ma już odwrotu. To konieczność wynikająca także ze zmian klimatycznych. Silniki samochodów elektrycznych nie produkują spalin, nie emitują gazów cieplarnianych (CO2), a energia przez nie wykorzystywana może być produkowana za pomocą ekologicznych źródeł (wiatrowych czy fotowoltaicznych).
Dla pełnego rozwoju elektromobilności konieczne jest stworzenie łatwego dostępu do punktów ładowania wszędzie, gdzie tylko jest to możliwe. Poza ładowarkami domowymi, z których można korzystać w przydomowym garażu, powstają ładowarki na stacjach benzynowych. Tutaj jest już infrastruktura potrzebna podczas przerw w podróży, więc umieszczenie tam stacji ładowania jest jak najbardziej uzasadnione. Tym bardziej, że ładowanie „elektryka” zabiera więcej czasu niż zatankowanie auta spalinowego. Ładowarki pojawiają się również na parkingach, gdzie zostawiamy nasze samochody idąc do pracy, urzędu, kina itd. Rosnąca liczba „elektryków” wymusi niebawem pojawienie się ładowarek praktycznie na każdej latarni, na każdym parkingu.
Zobacz także: Infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych
Kable do ładowarek samochodowych wymagają specjalnego wykonania
Podłączenie pojazdu elektrycznego do stacji ładowania wymaga użycia specjalnego kabla. Część ładowarek jest wyposażona w kabel z wtyczką, część posiada jedynie gniazda do przyłączenia kabla – w tym przypadku korzystamy z kabla, który wozimy w bagażniku. Użytkownik dobiera kabel uwzględniając rodzaj złącza (wtyczkę) i długość kabla. Natomiast za własności samego kabla odpowiada jego producent.
Kable do ładowarek samochodowych zazwyczaj pracują na zewnątrz budynków przy wszystkich możliwych narażeniach wynikających z warunków atmosferycznych. Muszą być odporne na deszcz, śnieg, promieniowanie słoneczne, mróz i wszystkie obciążenia mechaniczne związane z podłączaniem samochodu. Nie należy się spodziewać, że osoby korzystające z ładowarek będą obchodziły się z nimi zawsze z „należytą starannością”. Kabel będzie pracował w warunkach trudnych i będzie obsługiwany przez osoby niewykwalifikowane. Z tego względu musi zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa użytkowania.
Takie warunki użytkowania wpłynęły na konstrukcję oraz dobór surowców do produkcji kabla BiTcharger EVC H07BZ5-F. Konstrukcja 3- i 5-żyłowa umożliwia wykorzystanie go w różnych typach ładowarek. Zarówno konstrukcja żył jak i zastosowane materiały izolacyjne zapewniają kablowi giętkość, a specjalny materiał powłoki zapewnia odporność mechaniczną, odporność na ścieranie, odporność na wszystkie warunki atmosferyczne a także odporność na smary i oleje. Materiał powłoki to specjalny poliuretan (PUR), którego własności zostały sprawdzone w licznych kablach produkowanych przez firmę BITNER dla ciężkich warunków przemysłowych. W tym przypadku wieloletnie doświadczenie w produkcji kabli przemysłowych przełożyło się na znalezienie właściwego rozwiązania dla kabli do powszechnego użytku.
Ze względu na to, że ładowarki do samochodów znajdują się nie tylko na zewnątrz budynków, kable BiTcharger EVC H07BZ5-F są w pełni bezhalogenowe. Ta istotna cecha poszerza zakres ich stosowania również o ładowarki znajdujące się w garażach budynków, gdzie wymagane są instalacje bezhalogenowe ze względu na bezpieczeństwo pożarowe.
Zobacz ofertę: Kable firmy BITNER do ładowania samochodów elektrycznych
Potwierdzenie jakości kabli do ładowarek samochodowych
Kable do ładowarek są konstruowane zgodnie z normami konstrukcyjnymi, które opisują sposób wykonania, wymagania dla materiałów i surowców użytych do produkcji oraz badania, jakie należy wykonać, aby potwierdzić parametry kabla i bezpieczeństwo jego użytkowania. Firma BITNER opracowała kabel BiTcharger w pełnej zgodności z normą EN 50620 Electric cables – Charging cables for electric vehicles (Przewody elektryczne – Przewody do ładowania pojazdów elektrycznych).
Zgodność z normą została potwierdzona przez niezależny niemiecki instytut VDE, który potwierdził certyfikatem zgodność z normami DIN EN 50620 (VDE 0285-620):2020-03; EN 50620:2017+A1:2019. Certyfikat ten daje użytkownikowi pewność bezpieczeństwa podczas użytkowania kabla oraz niezmienności parametrów produkowanych kabli, gdyż certyfikacja wiąże się ze stałym nadzorem procesu produkcyjnego przez instytut VDE. Kable są oznakowane znakiem VDE.
Kable BiTcharger EVC H07BZ5-F są częścią ładowarek do samochodów elektrycznych. Cieszymy się, że jako firma BITNER mamy swój wkład w rozwój elektromobilności, który wpłynie na spowolnienie niekorzystnych zmian klimatycznych.
Ireneusz Sosnowski, dyrektor ds. Rozwoju, Certyfikacji i Kontroli Jakości w Zakładach Kablowych BITNER Sp. z o.o.