LUG: warunki makroekonomiczne osłabiły aktywność inwestycyjną i obniżyły wyniki

17/02/2025
byk GPW z napisem LUG

Grupa Kapitałowa LUG S.A. opublikowała wyniki finansowe za IV kwartał minionego roku. Skonsolidowane przychody Grupy w ostatnich trzech miesiącach 2024 r. wyniosły 60,46 mln zł.
Przychody w ujęciu rocznym osiągnęły poziom 223,19 mln zł. To spadek o 18,4% w porównaniu z poziomem 273,58 mln zł za cztery kwartały 2023 r.
Zysk brutto ze sprzedaży w IV kw. 2024 r. wyniósł 21,74 mln zł względem 26,55 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej. W ujęciu narastającym za okres od stycznia do grudnia, zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 87,66 mln zł (-19,8 % rdr.). Marża brutto na sprzedaży w ostatnim kwartale minionego roku wyniosła 36%, a w całym roku ukształtowała się na poziomie 39,3%.

Na wyniki Grupy Kapitałowej LUG na przestrzeni ostatniego kwartału i całego 2024 r. negatywny wpływ miała trudna sytuacja makroekonomiczna w Polsce i na rynkach zagranicznych, a w szczególności bardzo niska aktywność inwestycyjna strefy euro. Spadki w poszczególnych częściach rachunku wyników są istotnie zauważalne przez rekordowo wysokie dane z IV kwartału 2023 r. Ostatni kwartał minionego roku był wymagający nie tylko dla spółki, ale i całej branży oświetleniowej, która pozostawała pod wpływem niedoborów popytu oraz niepewności inwestycyjnej odbiorców.

Miniony rok nie był dla nas korzystny, wiele zewnętrznych czynników wpływało na naszą działalność. Z całą pewnością mogę zapewnić, że obecne wyniki finansowe LUG stanowią etap przejściowy. Wiele zależało od naszego przygotowania się jako organizacji do programu Rozświetlamy Polskę, który wymagał od nas utrzymania wysokich zasobów zaplanowanych pod znacząco wyższe planowane przychody. Istotnym wyzwaniem było też nawarstwienie się postępowań na przełomie trzeciego i czwartego kwartału. Oczywiście, sytuacja makro oraz klimat geopolityczny wpłynęły na nastroje inwestycyjne i mocno odbiły się na wynikach naszej organizacji. Nie wspierała nas również, jak dotychczas, dywersyfikacja biznesu. Problemy notowały gospodarki europejskie i Polska. W naszym kraju, choć obiektywnie radziliśmy sobie lepiej niż strefa euro, to i tak sentyment w całej gospodarce pozostawał na historycznie najniższych poziomach. W celu zrównoważenia słabszych wyników, obserwując rynek podejmowaliśmy działania na terenach wykazujących się wyższą aktywnością gospodarczą, jednak cykl inwestycyjny w naszej branży sprawia, że efekty tych działań na poziomie wyników będą widoczne dopiero w nadchodzących miesiącach – komentuje wyniki Ryszard Wtorkowski, prezes zarządu LUG S.A.

Marża brutto na sprzedaży za cały 2024 r. była zbliżona do celów strategicznych i wyniosła 39,3% (- 0,6 p.p. rdr.). Osiągnięty poziom marżowości to wypadkowa wyższych marż w I i II kwartale 2024 r. oraz niższych poziomów w kolejnych okresach roku. Marża operacyjna w IV kwartale 2024 r. wyniosła -2,6%, natomiast za okres 12 miesięcy 2024 r. była na poziomie -1,2%. Wynik EBITDA wyniósł 1,72 mln zł w IV kwartale 2024 r., co jest poziomem o 63,5% niższym niż przed rokiem. Marża EBITDA wyniosła w ostatnim kwartale 2024 r. 2,8% i była o 3,7 p.p. niższa rdr. Narastająco wynik EBITDA za cztery kwartały wyniósł 10,20 mln zł i był niższy o 56,0% niż w analogicznym okresie 2023 roku. Marża EBITDA za cztery kwartały 2024 r. wyniosła 4,6% wykazując spadek o 3,9 p.p. rdr.

Strata operacyjna Grupy LUG w IV kwartale 2024 r. wyniosła 1,60 mln zł w stosunku do 916 tys. zł w analogicznym okresie roku 2023. Narastająco, na przestrzeni czterech kwartałów 2024 r., wynik operacyjny spadł do poziomu -2,70 mln zł wobec 10,31 mln zł w 2023 r.  Skonsolidowana strata netto Grupy Kapitałowej LUG w 2024 r. wyniosła 6,83 mln zł., wobec 7, 54 mln zł zysku w analogicznym okresie 2023 roku (-190,6% rdr.).  W IV kwartale br. spółka odnotowała – 2,86 mln zł straty netto wobec zysku 2,73 mln zł w analogicznym kwartale 2023 r. (-204,8% rdr.).

Kamil Maciejczyk, dyrektor generalny Zumtobel w Polsce

Czytaj: Oświetlenie dopasowane do potrzeb i budżetu każdego projektu
Rozmowa z Kamilem Maciejczykiem, dyrektorem generalnym Grupy Zumtobel w Polsce

Sprzedaż krajowa wyższa niż z eksportu

Ostatni kwartał roku charakteryzował się wyższym poziomem przychodów ze sprzedaży krajowej. Kontrakty realizowane w Polsce stanowiły 56 procent przychodów i były wyższe od przychodów ze sprzedaży eksportowej, która osiągnęła poziom 44 procent. Przychody ze sprzedaży krajowej w IV kw. wyniosły 33,85 mln zł wobec 26,61 mln złotych z eksportu. Na wzrost przychodów z lokalnego rynku wpływ miały kontrakty modernizacji oświetlenia infrastrukturalnego dla jednostek samorządu terytorialnego, w tym kontrakt dla Miasta Stołecznego Warszawa. Przychody zrealizowane w IV kwartale w ramach drugiego już kontraktu dla Warszawy na „Dostawę nowych opraw oświetleniowych w technologii LED” wyniosły 5,83 mln zł. Natomiast za niższe przychody z eksportu odpowiada zastój ekonomiczny na rynkach zagranicznych, w szczególności w strefie euro.

W ujęciu czterech ostatnich kwartałów, przychody ze sprzedaży krajowej wyniosły 118,30 mln złotych wobec 104,89 mln zł przychodów z eksportu.

Stabilność Grupy LUG nie jest zagrożona

Spadek aktywności w sektorze profesjonalnego oświetlenia można było zaobserwować na większości światowych rynków. Kluczową rolę odgrywała i niemal na pewno w dalszym ciągu będzie odgrywać geopolityka, w której obserwujemy w ostatnim czasie wiele niespodziewanych zwrotów akcji. Na Starym Kontynencie pod naszą bliską obserwacją będą pozostawać Niemcy, Francja i kraje Beneluxu, które determinują również kondycję Polskiej gospodarki. Na rodzimym podwórku tchnieniem świeżości może się okazać program „Polska. Rok przełomu.” oraz szacunki inwestycji krajowych w wysokości ponad 650 mld PLN. Z perspektywy LUG, naturalnie rozwój infrastruktury oraz nowych technologii będą obszarami najbliższej uwagi. Z punktu widzenia GK LUG, obecna sytuacja makroekonomiczna stanowi wyzwanie, jednak reagujemy na zmieniające się otoczenie i obecne perspektywy pozwalają stwierdzać, że potencjał wzrostu pozostaje osiągalny w nadchodzącym roku. Wiele będzie zależeć od efektów realizacji zadań w ramach programu Rozświetlamy Polskę oraz działań handlowych podejmowanych w nadchodzących miesiącach – opisuje sytuację rynkową Jakub Wtorkowski, dyrektor finansów strategicznych i ryzyka oraz prokurent LUG S.A.

RE na podstawie informacji LUG


Branża oświetleniowa mierzy się z wyzwaniami niskiej aktywności inwestycyjnej

Skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Kapitałowej LUG S.A. za trzeci kwartał 2024 r.

Grupa Kapitałowa LUG S.A. zakończyła trzeci kwartał roku skonsolidowanymi przychodami na poziomie 60,37 mln zł, wobec 73,68 mln zł osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego. Narastająco od stycznia do września 2024 r. wypracowano sprzedaż w wysokości 162,73 mln zł w porównaniu z poziomem 201,44 mln zł za trzy kwartały 2023 r. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 23,13 mln zł względem 30,95 mln zł w III kwartale 2023 roku. Struktura produktowa sprzedaży zrealizowana w trzech kwartałach br. przełożyła się na zysk brutto ze sprzedaży na poziomie 65,92 mln zł. W trzecim kwartale 2024 r. Grupa odnotowała -1,18 mln zł straty netto wobec 1,81 mln zł zysku w analogicznym okresie minionego roku. W ujęciu narastającym za trzy kwartały 2024 r., strata netto wyniosła -3,96 mln zł wobec zysku 4,81 mln zł w okresie 9 miesięcy 2023 r.

Wyniki trzeciego okresu rozliczeniowego odzwierciedlają koniunkturę rynkową sektora publicznego i przemysłowego w całej Europie będącego rynkiem docelowym Grupy Kapitałowej LUG S.A. Na ujemną dynamikę kwartalnych przychodów wpływało wiele czynników, spośród których kluczowe są warunki makroekonomiczne oraz ściśle powiązana z nimi niska aktywność inwestycyjna na rynkach europejskich. Pod koniec III kwartału w Europie odnotowano przyspieszenie tempa spadków w produkcji, nowych zamówień oraz aktywności zakupowej. Producenci obniżyli swoje zapasy, potwierdzając pesymistyczne prognozy gospodarcze.

Aktualnie branża oświetleniowa mierzy się z wyzwaniami niskiego poziomu aktywności inwestycyjnej. Odczyty globalnego wskaźnika PMI w wysokości 45,0 pkt. we wrześniu i 46,0 w październiku wskazują, że Europa pozostaje w strefie dekoniunktury, co przekłada się na przesunięcie w czasie decyzji inwestycyjnych w przemyśle.

Pierwsza jaskółka poprawy sytuacji dociera do nas z Polski. Wskaźnik PMI dla Polski we wrześniu i październiku poprawił się, ale wciąż pozostawał poniżej neutralnej granicy 50 punktów. Pozytywne oznaki odwrócenia trendu w Polsce sygnalizują szansę na poprawę koniunktury w branży oświetleniowej w 2025 roku. Fala programu „Rozświetlamy Polskę” będzie wnosić swój udział do popytu w LUG, lecz znacząca materializacja czeka nas dopiero w nowym roku. Wciąż czekamy też na wpływ środków unijnych na polską gospodarkę. Wykorzystanie funduszy unijnych w ramach regionalnych programów operacyjnych, podobnie jak w I połowie roku pozostawało na niskim poziomie, co także przekładało się na aktywność inwestycyjną – komentuje Jakub Wtorkowski, prokurent LUG S.A.

Wskaźniki finansowe LUG w trzecim kwartale

Zysk operacyjny Grupy LUG w III kwartale 2024 r. wyniósł 1,61 mln zł w stosunku do 4,33 mln zł w III kwartale 2023 r. Marża operacyjna w III kwartale 2024 roku wyniosła 2,7%, natomiast za okres 9 miesięcy 2024 roku była ujemna (-0,7%). Skonsolidowany wynik EBITDA w III kwartale br. wyniósł 4,66 mln zł, co jest poziomem o 36,8 proc. niższym niż przed rokiem i jednocześnie o 84,9% wyższym niż w II kwartale br. Marża EBITDA wyniosła w III kw. 2024 r. 7,7 proc. i była o 2,3 p.p. niższa r/r oraz o 3,2 p.p. wyższa kw/kw.  Narastająco wynik EBITDA za 9 miesięcy 2024 r. wyniósł 8,48 mln zł i był niższy o 54,1% niż w analogicznym okresie 2023 roku. Marża EBITDA za trzy kwartały 2024 r. wyniosła 5,2% wykazując spadek o 4,0 p.p. r/r.

‒ Nie działamy w próżni, jesteśmy elementem cyklu gospodarczego i w minionych kwartałach silnie odczuwaliśmy negatywne zmiany zachodzące na europejskim rynku inwestycji. W III kwartale br. pracowaliśmy nad poprawą rentowności oraz optymalizacją kosztów w celu neutralizacji okresowo słabszych wyników sprzedaży i znaczącej poprawy wyniku EBITDA. Pozytywną obserwacją jest to, że we wrześniu zdecydowanie przyśpieszyły projekty JST w ramach programu „Rozświetlamy Polskę”. Kilka postępowań przetargowych rozstrzygnięto na naszą korzyść, część przetargów jest jeszcze w procesie oceniania, lecz perspektywy są na ten moment pozytywne – mówi Ryszard Wtorkowski, prezes zarządu Grupy Kapitałowej LUG S.A.

Wynik netto ukształtował się na poziomie -1,18 mln zł, notując mniejszą stratę niż w II kw. 2024 r.

W danych finansowych za III kwartał br. uwzględniono przychody zrealizowane w ramach drugiego kontraktu na „Dostawę nowych opraw oświetleniowych w technologii LED” dla Miasta Stołecznego Warszawy, które w analizowanym okresie wyniosły 5,44 mln zł, a narastająco w okresie styczeń – wrzesień 2024 r. osiągnęły poziom 19,33 mln zł.

Trendy rynkowe długofalowo sprzyjają rozwojowi oświetlenia LED

Potencjał wzrostu branży oświetleniowej jest znaczący za sprawą polityki energetycznej Europy oraz rosnących cen energii elektrycznej, co wpływa na poszukiwanie niskoemisyjnych rozwiązań we wszystkich dziedzinach gospodarki. W latach 2023-2028 prognozowana stopa wzrostu europejskiego rynku oświetlenia LED (CAGR) wyniesie 10,7% z wynikiem 37,9 miliarda dolarów USD na koniec 2028 r. Trendy te, wraz z pozytywnymi przemianami w zakresie zrównoważonego rozwoju, długofalowo pozytywnie oddziałują na europejski rynek profesjonalnego oświetlenia.

Nagrody i wyróżnienia dla spółki LUG

W październiku rynek i eksperci branżowi docenili Grupę LUG za rzetelność wypełniania obowiązków informacyjnych, w tym raportowanie ESG. Firmie przyznano tytuł Firmy Świadomej Klimatycznie. To ważne wyróżnienie, ponieważ świadomość klimatyczna jest wpisana w DNA Grupy LUG. Grupa otrzymała też nagrodę główną w kategorii raporty zrównoważonego rozwoju – „za wysoką wiarygodność prezentowanych informacji, opracowaną analizę istotności i analizę ryzyka związaną z klimatem”. Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie przyznała Grupie Kapitałowej LUG S.A. nagrodę specjalną „The Best of The Best na NewConnect”.

RE na podstawie informacji LUG


Pełzająca recesja w Europie obniżyła przychody Grupy LUG

Skonsolidowane dane Grupy Kapitałowej LUG S.A. za drugi kwartał i pierwsze półrocze 2024 roku

LUG, polski producent oświetlenia LED do zastosowań profesjonalnych, opublikował skonsolidowane wyniki za II kwartał 2024 roku. Przychody Grupy LUG S.A. w II kw. 2024 r. wyniosły 55,54 mln zł (-15,3% rdr.), zamykając półrocze sprzedażą na poziomie 102,36 mln zł roku (-19,9% rdr.). Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 23,94 mln zł w samym II kwartale 2024 roku.

W okresie od kwietnia do czerwca br. wynik operacyjny był ujemny i wyniósł -1,08 mln zł (-135,1% rdr.). Grupa obroniła marżę powyżej strategicznego poziomu 40%, osiągając wzrost odpowiednio o 2,5 p.p. rdr. oraz 2,8 p.p. kw/kw do poziomu 43,1%.

Zarząd korzystnie ocenia perspektywy rozwoju spółki i oczekuje stopniowej poprawy dynamiki sprzedaży w kolejnych kwartałach i na przełomie 2024/2025. Dlatego też zwyczajne walne zgromadzenie zdecydowało o wypłacie dywidendy z zysku za 2023 rok i z pozostałych kapitałów zapasowych, w wysokości 0,21 zł na akcję. Dzień dywidendy ustalono na 12 września, natomiast termin jej wypłaty przypada na 19 września 2024 roku.

Przychody Grupy LUG w II kwartale bieżącego roku nie nawiązują do zeszłorocznych historycznych rekordów. Zbliżony poziom sprzedaży Grupa LUG wypracowała po raz ostatni w 2021 roku. Jednak pozytywnym aspektem jest wypłaszczenie negatywnej tendencji i wzrostowa dynamika przychodów ze sprzedaży z kwartału na kwartał br. (+18,6%). Decydujący wpływ na wyniki na przestrzeni 6 miesięcy 2024 roku miały czynniki makroekonomiczne oraz niska aktywność inwestycyjna, które składają się na obraz pełzającej recesji rozlanej po Europie.

– Niestety, wbrew oczekiwaniom analityków i branży, pierwsza połowa roku nie przyniosła poprawy dynamiki w inwestycjach. Wręcz odwrotnie, oba kwartały przyniosły pogorszenie odczytów. Nasze wyniki w II kwartale są pochodną spadków koniunktury silnie dotykających sektor publiczny i przemysłowy, będące naszymi docelowymi rynkami. Fluktuacje wskaźników są cyklicznym elementem koniunktury i rzeczą naturalną w naszej branży. Kondycja finansowa Grupy LUG jest stabilna. Dbamy o marże i aktywnie zarządzamy kosztami, a obecną sytuację traktujemy jako przejściowe utrudnienia na drodze rozwoju – mówi Ryszard Wtorkowski, prezes zarządu LUG S.A.

Zysk brutto ze sprzedaży wypracowany w drugim kwartale bieżącego roku osiągnął poziom 23,94 mln zł wobec 26,62 mln zł w II kwartale 2023 r. (-10,1% rdr.). Marża brutto na sprzedaży przekroczyła pułap 43%, czyli była o 2,5p.p. wyższa niż w analogicznym okresie ub.r.

Struktura sprzedaży zrealizowanej w I półroczu 2024 roku przełożyła się na zysk brutto na sprzedaży na poziomie 42,79 mln zł (spadek o 17,3% rdr.). Marża brutto na sprzedaży po 6 miesiącach 2024 roku wyniosła 41,8% i była wyższa o +1,3 p.p. rdr. Wyższa marża jest efektem działań podejmowanych w celu przeciwdziałania erozji procentowej marży brutto, którą odnotowano w 2022 roku w wyniku wzrostu cen komponentów.

Wynik EBITDA wyniósł w II kw. 2024 r. 2,52 mln zł, natomiast marża EBITDA wyniosła 4,5%. Narastająco wynik EBITDA za 6 miesięcy 2024 roku wyniósł 3,82 mln zł i był niższy o 65,5% niż w analogicznym okresie 2023 roku. Marża EBITDA za I półrocze 2024 wyniosła 3,7% wobec (-5,0 p.p. rdr.).

Strata netto Grupy w I półroczu 2024 roku wyniosła 2,78 mln zł wobec 3,0 mln zł w I półroczu 2023 roku (-192,9% rdr.). Natomiast w samym II kwartale br. wynik netto wyniósł -1,81 mln zł wobec 2,07 rok wcześniej (-187,7% rdr.).

W 2024 roku priorytetem dla Grupy LUG będzie obrona marży i elastyczność kosztowa, co sprzyjać będzie poprawie rentowności i pozwoli na szybko powrót na ścieżkę wzrostu, gdy tylko koniunktura na to pozwoli.

– Wyniki II kwartału pozostawały pod wpływem dekoniunktury w Polsce oraz całej Europe. Formalnie dane PKB dla Polski po I kwartale wskazały na rozwój o 1,9%, jednak wzrost po zeszłorocznym skurczeniu się gospodarki w dalszym ciągu pozostaje niski. Widać to chociażby po symptomach w przemyśle, gdzie spływ nowych zamówień spada, a zatrudnienie bądź nie jest odnawiane, bądź jest redukowane. Korzystne w dalszym ciągu pozostają trendy cenowe materiałów do produkcji, które dzięki niższemu zapotrzebowaniu dają przestrzeń dla dalszych negocjacji cen i budowania marży na poziomie kosztów wytworzenia. Niepokojące są wciąż spadające coraz niżej odczyty wskaźników sentymentu w Europe Zachodniej, w szczególności w Niemczech, Francji i Skandynawii. Niewiele lepiej wygląda sytuacja na Morzu Czerwonym, zwiastując możliwą powtórkę zatorów również w transporcie kolejowym z poprzednich lat. Śledzimy możliwe alternatywy, jednak w takim układzie wybór środków transportu pozostaje ograniczony. Dobrym prognostykiem jest ożywienie w ogłaszanych postępowaniach z programu „Rozświetlamy Polskę”, choć sam program napotkał już kilka przeszkód. Koneserzy naszego sektora prawdopodobnie zauważyli już, że globalnie pierwsza połowa 2024 r. była trudna dla „lightingu” na świecie, a swoich wyzwań nie ukrywają również inni producenci z Europy oraz zza oceanu. Sytuacji opierają się Chiny, jednak wejście na te obszary konkurencji jest dalekie od naszych ambicji i pozostajemy konsekwentni w poszukiwaniu szans jakie dają rynek europejski, Bliskiego Wschodu oraz Afryki. II połowa roku będzie głównie zdeterminowana wpływem napięć geopolitycznych, które mogą krótkookresowo oddziaływać na decyzje inwestycyjne naszych odbiorców. Wskazane jest utrzymywanie dalszej czujności oraz rewidowanie działań taktycznych w miarę pojawiania się zmian w otoczeniu, jednak zarówno nasze rodzime „podwórko” polskie, jak i europejskie oraz Bliski Wschód dają szansę na dalszy stabilny rozwój – skomentował Jakub Wtorkowski, dyrektor finansów strategicznych i ryzyka oraz prokurent LUG S.A.

RE


Czego oczekuje branża oświetleniowa? Raport LUG

Grupa Kapitałowa LUG S.A. przedstawiła raport z działalności w 2023 roku. Wynika z niego, że LUG osiągnął najwyższe w historii przychody, które wyniosły 273,59 mln zł. Poziom przychodów ze sprzedaży odzwierciedla zysk brutto wynoszący w 2023 roku 109,25 mln zł. Grupa zamknęła rok zyskiem netto w kwocie 7,54 mln zł i zyskiem na poziomie EBITDA wynoszącym 23,17 mln zł. Marża brutto na sprzedaży w ujęciu narastającym za 12 miesięcy minionego roku, ukształtowała się na poziomie 39,9%.

Jak czytamy w raporcie, wysoki pułap przychodów, najwyższy w 35-letniej historii działalności Grupy LUG, to wypadkowa kilku czynników, w tym m.in. wypełnionego portfela zamówień zbudowanego na przestrzeni lat 2022 i 2023.

Ryszard Wtorkowski, prezes LUG

Stabilne wyniki finansowe są efektem kilku czynników, począwszy od realizacji naszej strategii i działań, które wdrożyliśmy na przestrzeni całego roku, w tym m.in.: dyscypliny marżowej i systematycznej optymalizacji w procesach zakupowych. Kolejne czynniki to zmiana podejścia do selekcji projektów w portfelu oraz umiejętność sprawnego reagowania na potrzeby rynku. Sprawdził się również model dywersyfikacji geograficznej. Po raz pierwszy odnotowaliśmy wyższe przychody ze sprzedaży w Polsce niż zagranicą – komentuje Ryszard Wtorkowski, prezes zarządu LUG S.A.

Sprzedaż krajowa i eksportowa LUG

Kontrakty realizowane w Polsce stanowiły 52,3% przychodów i były wyższe od przychodów ze sprzedaży eksportowej, która osiągnęła poziom 47,7%. Dynamikę przychodów krajowych pozytywnie stymulował zbudowany we wcześniejszych okresach portfel projektów z rynku polskiego, w tym kontrakty modernizacji oświetlenia infrastrukturalnego dla jednostek samorządu terytorialnego. Na spadek zamówień eksportowych wpływ miała niska aktywność ekonomiczna na rynkach zagranicznych, w szczególności w Strefie Euro.
Wpływy ze sprzedaży krajowej w 2023 roku wyniosły 143,12 mln zł, a z eksportu 130,47 mln zł.

Zysk brutto ze sprzedaży osiągnął poziom 109,25 mln zł, wobec 86,96 mln zł w 2022 roku. Marża brutto na sprzedaży za cały 2023 rok wyniosła 39,9% i była wyższa o 3,5 p.p. rdr. Wzrost marży jest efektem kontynuacji działań podejmowanych w celu poprawy rentowności sprzedaży Grupy LUG. Zysk operacyjny Grupy LUG w roku 2023 wyniósł 10,31 mln zł w stosunku do 7,45 mln zł w 2022 (+ 38,39% rdr.). Skonsolidowany zysk netto Grupy Kapitałowej LUG w 2023 roku wyniósł 7,54 mln zł. To wzrost o 259,05 % rdr.

Wzrost inwestycji i stabilizacja geopolityczna to oczekiwania branżowe

W minionym roku branże budowlana i elektrotechniczna odczuwały skutki spowolnienia gospodarczego w postaci ograniczenia skłonności inwestycyjnej wśród podmiotów prywatnych. Zmalała również aktywność inwestycyjna samorządów w dziedzinie oświetlenia infrastrukturalnego. Jednostki samorządu terytorialnego przygotowywały się do rozpoczęcia przetargów w ramach Programu „Rozświetlamy Polskę”, a lokalne władze skupiały się na działalności politycznej w związku z wyborami na szczeblu państwowym i samorządowym, które odbyły się w 2024 roku. Prognozy ekonomiczne oraz sygnały płynące z rynku pokazują, że pierwsze okresy rozliczeniowe roku 2024 będą stanowić wyzwanie.

Komentarze zarządu do raportu wskazują, że Europa wciąż pozostaje w strefie niskiego popytu i spadających zamówień. Ostatnie odczyty PMI w Strefie Euro wskazują, na kontynuację dekoniunktury – wskaźnik PMI dla sektora produkcji spadł w kwietniu do 45,7 pkt z 46,1 pkt miesiąc wcześniej głównie za sprawą takich rynków jak Niemcy i Francja. Daleko od optymizmu znajduje się również polski sektor przemysłowy, dla którego kwietniowe odczyty na poziomie 45,9 pkt wyznaczyły niechlubny rekord najdłuższego okresu dekoniunktury w Polsce od rozpoczęcia badania tego wskaźnika 1998 r.

Sytuacja popytowa w polskim sektorze oświetlenia może ulec istotnej poprawie wraz z rozpoczęciem realizacji projektów infrastrukturalnych z programu „Rozświetlamy Polskę” oraz uruchomieniem projektów z Krajowego Programu Odbudowy. Stabilność bieżącego biznesu pozostaje niezachwiana dzięki dywersyfikacji geograficznej, w szczególności przedmiotem zwiększonej uwagi pozostają rynki wschodzące, które notują rekordowe wzrosty. Aktualne perspektywy wymagają jednak skalkulowanej odwagi inwestycyjnej, która będzie wycelowana w najszybciej rosnące rynki, w szczególności w odniesieniu do starego kontynentu.

Szanse dla branży oświetleniowej

Z raportu LUG płyną wnioski, że pomimo oznak spowolnienia gospodarczego i pogorszenia nastrojów inwestorów w całej Europie, branża w której działa Grupa LUG ma znaczący potencjał wzrostu związany z polityką energetyczną Polski i Europy. Szczególnie w kluczowych dla LUG segmentach, czyli oświetleniu infrastrukturalnym, architektonicznym i przemysłowym.

W kraju funkcjonują obecnie takie programy jak: „Rozświetlamy Polskę”, „Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.” „Program budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030”, „Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku” czy „Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg” i „Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych”, które są szansą na wzrost portfela zamówień Grupy LUG.
Kilkuletnia perspektywa do 2030 r. umożliwia planowanie i strategiczne podejście do inwestycji, co jest istotne dla rozwoju takich przedsiębiorstw jak LUG.

byk GPW z napisem LUG

Wyniki LUG za I kwartał 2024 r. Skonsolidowany wynik netto Grupy Kapitałowej LUG za pierwsze trzy miesiące 2024 roku wyniósł -968 tys. zł wobec poziomu 926 tys. zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. W związku z zanotowaną stratą netto, rentowność netto w I kwartale br. wyniosła -2,1% i była o 3,6 p.p. niższa rdr.

RE na podstawie raportu LUG

Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza

Zapisz się na bezpłatny newsletter