Rynek dystrybucji artykułów elektrotechnicznych RAPORT 2023

21/06/2024
Centrum Dystrybucyjne TIM w Siechnicach

Raport obejmuje zestawienie największych podmiotów dystrybucji profesjonalnej: spółki jednolite kapitałowo oraz grupy zakupowe.

Partnerzy Raportu

logo Grodno
logo Onninen
logo W.EG

Spis treści

Rok 2023 był dla branży elektrotechnicznej zupełnie inny niż poprzedni. W 2022 roku hurtownie mierzyły się z różnymi wyzwaniami (począwszy od problemów z łańcuchami dostaw, a skończywszy na trudnym prognozowaniu przyszłych wyników w kolejnych kwartałach), w związku z wojną rosyjsko-ukraińską. Mimo to był to rok dla branży bardzo udany, zarówno pod względem wzrostu skali przychodów, jak i zyskowności. W marcu 2022 r. branża elektrotechniczna odnotowała najwyższą, rekordową sprzedaż na przestrzeni ostatnich 20 lat.
Końcówka 2022 r. była już pierwszym sygnałem o możliwym nadejściu spowolnienia, które rzeczywiście w 2023 r. dotknęło wszystkich uczestników rynku.

Hurtownie elektrotechniczne poradziły sobie z wyzwaniami trudnego roku

W całym 2023 r. obserwowano wyraźne zmniejszenie zainteresowania inwestowaniem w odnawialne źródła energii, mimo możliwości uzyskania atrakcyjnej dopłaty do instalacji fotowoltaicznej skojarzonej z pompą ciepła jako źródłem ogrzewania. Decyzji o inwestycji we własne źródło zasilania w energię elektryczną nie sprzyjało również zamrożenie cen energii elektrycznej dla konsumentów, co w efekcie wyeliminowało element stymulujący stronę popytową. Z każdym miesiącem malała również cena produktów stosowanych w instalacjach fotowoltaicznych, a w przypadku paneli fotowoltaicznych w horyzoncie roku były to spadki sięgające nawet 70% ceny za watt-peak. Malejąca cena transakcyjna przekładała się tym samym bardzo istotnie na wartość realizowanych przychodów. Na przykład w TIM-ie w 2023 r. sprzedaż produktów z obszaru instalacji fotowoltaicznych wyniosła 42 258 tys. zł, co stanowiło 3,0% sprzedaży całkowitej w TIM SA i był to spadek o 55,3% rdr.

Rok 2023 przyniósł więc wyraźne pogorszenie koniunktury, które przełożyło się na wyniki wszystkich istotnych podmiotów działających na rynku hurtowej sprzedaży materiałów elektrotechnicznych.

Hurtownie elektryczne w roku 2023 zanotowały spadek sprzedaży, nieznany na tym rynku od ponad 10 lat. Po niespodziewanie dobrych latach 2021-202 wszyscy oczekiwali, że łatwo nie będzie, ale jednoczesny spadek obrotów, wysoka inflacja i wzrost kosztów, w tym płac (ponad 50% kosztów w hurtowniach to płace) to było prawdziwe wyzwanie. Nie było łatwo, jednak hurtownie całkiem dobrze sobie poradziły – stwierdził Tomasz Boruc, dyrektor zarządzający Związku Pracodawców Dystrybucji Elektrotechniki SHE.

Na rynku pojawił się lider

Na tle słabszej koniunktury odbywało się przejęcie największego dystrybutora TIM SA przez Grupę W.EG (Würth). Od lat mówiło się, że konsolidacja jest nieunikniona, że rynek nie może być tak rozdrobniony, lecz dopiero w ubiegłym roku nastąpiło tak znaczące przejęcie. Rynek się zmienił, jest lider, który będzie chciał mieć istotny wpływ na jego kształt. To duże wyzwanie, nie tylko dla zarządu Grupy W.EG, lecz również dla zarządów pozostałych hurtowni oraz dostawców.

Z czym mierzą się hurtownie?

W 2024 r. mamy do czynienia z kontynuacją wysoce zmiennej i niepewnej sytuacji geopolitycznej oraz makroekonomicznej na całym świecie. Coraz trudniejszy rynek będzie powodował większą presję do oferowania klientom jeszcze niższych cen. Przy rosnących kosztach działalności, związanych choćby z podwyżkami płacy minimalnej, będzie to powodować coraz gorsze wyniki poszczególnych hurtowni. W efekcie, dla firm ze słabymi fundamentami finansowymi może to oznaczać nawet trudność w kontynuowaniu działalności.

Mimo to, na ten moment nie widać wyraźnego pogorszenia moralności płatniczej wśród klientów, co prawdopodobnie wynika z kumulacji kapitału podczas ostatnich dobrych dla branży lat.

Co może pomóc? Ogólna poprawa sytuacji gospodarczej. Wzrost PKB był 2023 r. w Polsce najgorszy od ćwierćwiecza – teraz będzie tylko lepiej. Pomoże również polityka klimatyczna Unii Europejskiej, założenia Zielonego Ładu i pakietu FitFor55 to w dużym uproszczeniu elektryfikacja kolejnych obszarów, takich jak ogrzewanie czy transport. Pojawiają się nowe potrzeby, inwestycje w infrastrukturę energetyczną, konieczność integracji różnych źródeł energii. To będzie dobry okres dla branży elektrycznej. Jednak dla hurtowni to jest kolejne wyzwanie. Aby być aktywnym uczestnikiem tej zmiany, potrzeba nowych kwalifikacji, gromadzenia wiedzy, kompetentnej współpracy z producentami, projektantami i wykonawcami.

Obserwowane trendy na rynku to:

  • Rozwój sprzedaży online – wykorzystanie najnowszych technologii
  • Digitalizacja procesów po stronie dystrybutora, jak i całego łańcucha wartości – od dostawcy, przez hurtownie, do klienta.
  • Inwestycje w logistykę i zarządzanie zapasami magazynowymi
  • Backoffice – wsparcie dla handlowców i instalatorów
  • Współpraca z producentami – szkolenia, planowanie, duże projekty

W niestabilnych czasach szanse na rozwój mają dystrybutorzy, którzy będą nadążać za zmieniającymi się oczekiwaniami klientów oraz zwinnie modyfikować swoje działania w związku z dużą niepewnością i zmiennością, która występuje i będzie nadal występować na rynku.

Najwięksi dystrybutorzy elektrotechniki

  • Spółki jednolite kapitałowo – 10 największych spółek

Według wielkości sprzedaży największym dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych jest TIM, którego przychody wyniosły 1386,3 mln zł. Sprzedaż realizowana jest online, Dodatkowo w całej Polsce działa 16 biur handlowych oraz 8 agentów sprzedaży.

Tuż za nim znajduje się W.EG, podmiot składający się z trzech dużych hurtowni: Enexon, Fega i Kaczmarek Electric. Łącznie mają 122 oddziałów. Wielkość sprzedaży W.EG osiągnęła 1362,7 mln zł.

TIM należy obecnie do Grupy Würth. W.EG Polska należy do Grupy Würth (60%) oraz Cezarego Kaczmarka (40%).

Na trzecim miejscu znajduje się Grodno. Rok rozliczeniowy Grodna nie odpowiada rokowi kalendarzowemu ‒ jest przesunięty o jeden kwartał (1.04.2023-31.03.2024), dlatego na potrzeby rankingu wzięte zostały wyniki czterech kwartałów 2023 r., które w sumie dały 1196,80 mln zł. Liczba oddziałów przekroczyła 100.

Wśród największych graczy jest także Sonepar (dawnej Alfa Elektro) ze sprzedażą 773 mln zł i 58 oddziałami.

Sieć Onninen osiągnęła 764,6 mln zł przychodów ze sprzedaży artykułów elektrotechnicznych, co stanowi prawie połowę ogólnej sprzedaży produktów instalacyjnych. Sieć liczy 35 punktów sprzedaży.

Kolejne duże podmioty to: Insell (670 mln zł, 27 oddziałów), Kwant (555,4 mln zł, 21 oddziałów), Nowa Elektro (465,4 mln zł, 39 oddziałów), Kopel (438,6 mln zł, 30 oddziałów) i Solar (294,5 mln zł, 17 oddziałów).

Przychody netto ze sprzedaży 10 największych dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych. RE na podstawie danych z firm i KRS
TIM – dane jednostkowe

Grodno – dane skonsolidowane, za cztery kwartały 2023 r. (rok rozliczeniowy w Grodnie 1.04-2023-31.03.2024)
Onninen – tylko elektrotechnika

Insell – rok rozliczeniowy 2021 obejmował okres 1.05-31.12

Dostępne dane o wartości sprzedaży za 2023 r. pokazują następującą strukturę rynku dystrybucji profesjonalnej:

  • TIM – 9,60%
  • W.EG – 9,43%
  • Grodno – 8,29%
  • Sonepar – 5,35%
  • Onninen – 5,29%
  • pozostali – 62,04%
Udział hurtowni jednolitych kapitałowo w rynku dystrybucji artykułów elektrycznych w 2023 r.
Struktura rynku dystrybucji artykułów elektrotechnicznych. Pięć największych podmiotów
Obliczenia własne RE na podstawie danych z firm i SHE
TIM – dane jednostkowe

Grodno – dane skonsolidowane, za cztery kwartały 2023 r. (rok rozliczeniowy 1.04.2023-31.03.2024)
Onninen – tylko elektrotechnika
  • Grupy zakupowe

W branży elektrotechnicznej funkcjonuje kilka grupa handlowych, których zadaniem jest wsparcie firm członkowskich w obszarach zakupów, sprzedaży, marketingu czy logistyki. Są to następujące spółki: EL-Plus, El-Sigma, Elektro Omega, Fegime, Forum-Rondo i Inter-Elektro.

Największy potencjał ma Fegime, które skupia duże hurtownie (6 firm), a tym samym dysponuje największą siecią placówek (208). W 2023 roku suma przychodów netto ze sprzedaży wyniosła aż 2,8 mld zł.

 
Struktura rynku dystrybucji artykułów elektrotechnicznych. Grupy zakupowe
Obliczenia własne RE na podstawie danych z firm i SHE

EL-Plus skupia średniej wielkości hurtownie elektrotechniczne. W strukturze znajduje się 29 przedsiębiorstw działających w 184 oddziałach na terenie całego kraju. W ubiegłym roku sprzedaż w grupie wyniosła ogółem 2,57 mld zł.

Inter-Elektro wypracował przychód nieco ponad 2 mld zł. Liczba firm członkowskich wynosi 61. W sumie w organizacji funkcjonuje 162 punkty sprzedaży.

Grupa Forum-Rondo to 50 przedsiębiorstw, które łącznie mają 150 placówek handlowych. Szacowany przychód za 2023 rok wyniósł 1,6 mld zł.

El-Sigma zrzesza 81 mikro, małych i średnich rodzinnych firm, które prowadzą działalność w ponad 134 punktach handlowych i centrach elektrycznych. Sprzedaż w 2023 r. zamknęła się w kwocie 1 mld zł.

Elektro Omega osiągnęła przychody 196,2 mln zł. Grupa obejmuje 38 małych lokalnych przedsiębiorców. Łącznie stanowią 40 punktów sprzedaży.

Model sprzedaży TIM-u broni się w czasie dekoniunktury

TIM S.A. jest największym dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych w Polsce. W strukturze sprzedaży dominujący udział ma kanał e-commerce. Podobnie jak we wcześniejszych latach, także w 2023 r. około 70% towarów i materiałów zostało samodzielnie zakupionych online przez klientów TIM-u za pomocą e-sklepu TIM.pl oraz aplikacji mTIM. Dodatkowo w całej Polsce działa 16 biur handlowych oraz 8 agentów sprzedaży TIM-u.

TIM S.A. należy do Grupy Kapitałowej TIM, której częścią jest także firma logistyczna 3LP S.A. TIM S.A. generuje 95,6% przychodów Grupy.

W 2023 roku TIM S.A. osiągnął drugie najwyższe w historii przychody ze sprzedaży (1 386 284 tys. zł, tj. -4,6% rdr.). Zysk netto wyniósł 53 441 tys. zł wobec 100 410 tys. zł w poprzednim roku (spadek o 46,8%). Główne czynniki, które miały wpływ na osiągnięty wynik finansowy to spadek przychodów oraz spadek marży.

TIM debiutował na Giełdzie Papierów Wartościowych w lutym 1998 roku. Zwieńczeniem obecności TIM-u na rynku kapitałowym było osiągnięcie bardzo atrakcyjnej wyceny, przekraczającej 1,1 miliarda złotych, a wynikającej z ceny w wezwaniu do zapisywania się na sprzedaż akcji TIM S.A., jaką zaoferowała FEGA & Schmitt Elektrogroßhandel GmbH ‒ spółka z międzynarodowej Grupy Würth. Było to efektem wybrania przez zarząd TIM-u, po bardzo konkurencyjnym procesie w ramach przeglądu opcji strategicznych, inwestora, który wesprze całą Grupę Kapitałową TIM w dalszym rozwoju.

W lutym 2024 roku minęło dwadzieścia sześć lat od pierwszej giełdowej sesji, podczas której były notowane akcje TIM-u. Widząc, w którym miejscu jest dzisiaj TIM, wiem, że nie bylibyśmy w nim bez decyzji o wejściu spółki na rynek kapitałowy oraz zaufania, jakim obdarzyli nas akcjonariusze. Z całego serca, w imieniu Zarządu i pracowników TIM-u serdecznie za to dziękuję. Zachęcam do dalszego obserwowania naszej działalności i trzymania kciuków za Grupę Kapitałową TIM – powiedział Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA.

W wyniku procesu przejęcia, po rozliczeniu wezwania TIM zdecydował o wycofaniu swoich akcji z GPW, co ostatecznie nastąpiło 5 czerwca 2024 r.

Grupa W.EG doskonali model organizacyjny

W.EG Polska Sp. z o.o. pełni funkcję Centrum Usług Wspólnych dla spółek zależnych Enexon Sp. z o.o., Kaczmarek Electric S.A. i FEGA Poland Sp. z o.o.

Rok 2023 był drugim, pełnym rokiem współpracy w istniejącym modelu organizacyjnym. Przychody wyniosły 1 362 736 172,23 zł. Sieć dysponuje 122 oddziałami.

Grupa W.EG dokonuje szeregu inwestycji, głównie w infrastrukturę logistyczną w celu zwiększenia automatyzacji na magazynie centralnym. Te inwestycje mają skrócić łańcuch dostaw i znacząco zwiększyć możliwości obsługi większej ilości zamówień z gwarancją dostawy w dniu następnym od przyjęcia zamówienia, w tym zwiększyć ilość zamówień obsługiwanych w modelu omnichanelowym. Dodatkowo planowane są inwestycje w inne narzędzia IT, które mają poprawić ergonomię pracy i wewnętrzną produktywność poszczególnych działów w spółce.

W.EG wspiera działalność sportową Kaczmarek Electric. Firma co roku organizuje Grand Prix Kaczmarek Electric MTB, czyli cykl wyścigów rowerowych rozgrywanych w zachodniej Polsce, plasujący się w czołówce polskich maratonów kolarskich. W wyścigu wydzielona jest kategoria dla przedstawicieli branży elektrotechnicznej.

W tym roku po raz pierwszy Kaczmarek Electric zorganizował nową imprezę dla wielbicieli rowerów – Szutrozę. Trzy grawelowe wyścigi zorganizowane w zachodniej Polsce.

W kalendarzu imprez organizowanych Grupę W.EG pojawiła się także akcja Mali Wielcy Sportowcy promująca sport wśród uczniów szkół podstawowych.

Grodno zwiększa sprzedaż w większości segmentów i umacnia pozycję na rynku OZE

Rok obrotowy Grodna nie odpowiada rokowi kalendarzowemu (trwa od kwietnia do marca), dlatego dla ułatwienia porównania z innymi dystrybutorami uwzględniona została suma przychodów Grupy Grodno w czterech kwartałach 2023 roku. Wyniosła ona blisko 1,2 miliarda złotych i była zbliżona do rezultatu sprzed roku. Podobna sytuacja miała miejsce dla całego roku obrotowego 2023/2024 oraz pierwszych dwóch miesięcy nowego roku obrotowego, których szacunki przychodów już poznaliśmy -Grodno jako jedyna spółka z branży publikuje takie dane, jest to też obecnie już jedyna spółka z branży notowana na GPW. Publikacja rocznego raportu okresowego Grodna zaplanowana jest na 25 lipca, a wyniki za okres kwiecień-czerwiec poznamy pod koniec sierpnia 2024 roku.

Zanotowaliśmy wzrosty sprzedaży w większości segmentów, a w obszarze fotowoltaiki notujemy znaczne wzrosty ilościowe, choć oczywiście mocny spadek hurtowych cen modułów fotowoltaicznych nie pozwala na razie na wykazanie wzrostów wartościowych w tej kategorii sprzedażowej. Co jednak najważniejsze, rozwijamy się w sposób zdywersyfikowany na rynku instalacyjnym, przemysłowym i infrastrukturalnym, a w samym obszarze OZE budujemy solidną bazę do wykorzystania oczekiwanego ożywienia, napędzanego dodatkowo programami dopłatwskazuje Andrzej Jurczak, prezes Grodna.

Grodno rozwija się organicznie oraz poprzez przejęcia, konsolidując polską branżę dystrybucji elektrotechnicznej. Sprzedaż prowadzi multikanałowo: posiada jedną z największych sieci sprzedaży w Polsce (ponad 100 punktów handlowych), którą zaopatruje nowoczesne centralne centrum dystrybucyjne, rozwija również platformę e-commerce. Segmenty działalności Grupy Grodno to dystrybucja materiałów elektrycznych, audyt i inżynieria oświetlenia, rozwiązania dla przemysłu, fotowoltaika i stacje ładowania, klimatyzacja i ogrzewanie, w tym pompy ciepła (HVAC), zabezpieczenia i niskie prądy.

Warto również podkreślić, że Grupa Grodno dba o sferę ESG. Podąża za zrównoważonym rozwojem i społeczną odpowiedzialnością, pomagając poprzez działalność biznesową redukować ślad węglowy. Działa na rzecz lokalnych społeczności oraz wspiera liczne fundacje. Firma od lat przekazuje przynajmniej 1% dochodu na pomoc potrzebującym, akcje sportowe, społeczności lokalne, kulturę i sztukę. Jest też podmiotem przewidywalnym i przejrzystym, dbającym o relacje z interesariuszami, w tym z akcjonariuszami, a najwyższym priorytetem firmy jest zadowolenie klientów.

Grodno należy do grupy handlowej Fegime Polska.

Sonepar Polska dobrze przygotowany na nadchodzące wyzwania

Sonepar Polska Sp. z o.o. (wcześniej działająca pod nazwą Alfa Elektro) na koniec 2023 roku prowadziła sprzedaż w 58 oddziałach i przez internet. Placówki obsługiwane są z magazynu centralnego w Chorzowie.

W 2023 roku spółka doświadczyła osłabienia koniunktury gospodarczej w stosunku do roku poprzedniego, szczególnie w drugim półroczu. Sprzedaż spadła o 8% rdr. do poziomu 773 mln zł, natomiast zysk netto wyniósł 22,6 mln zł, co stanowi spadek o blisko 39% rdr. Należy jednakże zwrócić uwagę, iż punkt odniesienia, czyli rok 2022 był wyjątkowo dobry w zakresie uzyskanych wyników (48% wzrostu zysku rdr.), co było spowodowane sytuacją geopolityczną.

W 2023 roku spółka zamknęła dwie hurtownie satelickie i zmniejszyła zatrudnienie o 13 osób.

Zarząd przewiduje, że rok 2024 będzie rokiem trudnym. Aby przeciwdziałać negatywnym trendom firma wzmacnia współpracę z kluczowymi dostawcami poprzez wspólne aktywności u klientów, realizuje także nowe akcje marketingowe i promocyjne.

W opinii zarządu spółka jest dobrze przygotowana pod względem zarówno organizacyjnym, jak i finansowym do podjęcia wyzwań, które przyniesie 2024 rok. Sonepar Polska zamierza nadal inwestować w rozwój, a w szczególności w nowe rozwiązania informatyczne oraz logistyczne. Długofalowa polityka stabilnego rozwoju była i nadal pozostaje priorytetem firmy.

Nadzieja na polepszenie sprzedaży wiązana jest z odblokowaniem funduszy unijnych dla Polski, jednak pozytywny efekt może być odczuwalny dopiero pod koniec 2024 roku. Zarząd Sonepar Polska przewiduje też, że kwestia spływu należności od klientów może ulec pogorszeniu w związku z ogólnorynkową sytuacją gospodarczą oraz utrzymywaniem się wysokiego kosztu pieniądza na rynku. Tym niemniej wieloletnia polityka w zakresie udzielania kredytu kupieckiego oraz korzystania z ubezpieczenia powinny zaowocować tym, iż spółka nie odnotuje istotnego wzrostu kosztów lub strat w obszarze należności.

Sonepar Polska wchodzi w skład międzynarodowej Grupy Sonepar, która jest niekwestionowanym numerem 1 w Europie i na świecie w branży dystrybucji wyposażenia elektrycznego. Rok 2023 Grupa zakończyła historycznym wynikiem odnotowując sprzedaż w wysokości 33,3 mld euro.

Onninen, czyli prosta ścieżka zakupowa

Onninen Sp. z o.o. to ogólnopolska sieć hurtowni elektrotechnicznych, instalacyjno-sanitarnych, grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacji, oferująca zintegrowane usługi materiałowe dla instalatorów, redystrybucji, przemysłu czy instytucji publicznych.

Firma digitalizuje swoje procesy w wielu obszarach działania, dzięki czemu sprawnie wykorzystuje nowe technologie nie tylko w sprzedaży, lecz również w marketingu i logistyce. Przychody netto ze sprzedaży Onninen w 2023 r. wyniosły 1,55 mld zł, z czego artykuły elektrotechniczne stanowiły 49,35%.

W 2023 roku Onninen zrealizował szereg kluczowych inwestycji i projektów. Wśród najważniejszych wydarzeń warto wymienić rozpoczęcie kolejnej budowy hali magazynowej o powierzchni 7202 mkw. Hala została oddana do użytku 24 maja 2024 roku.

Polski oddział Onninen konsekwentnie realizuje strategię rozwoju oferty produktowej. Oznacza to, że systematycznie poszerza asortyment dostępnych artykułów. Dzięki temu może pochwalić się imponującą ofertą, obejmującą około 500 000 różnych produktów, które spełniają potrzeby klientów w szerokim zakresie branż.

E-commerce odgrywa ważną rolę w strategii firmy. Onninen oferuje swoim klientom możliwość uzyskania bazy produktowej do prowadzenia własnego biznesu w internecie w modelu dropshippingowym. Działania te, wraz z intensywną ekspozycją platformy B2B w sieci, przyczyniły się do wzrostu liczby klientów i transakcji na platformie.

Onninen kontynuuje działania proekologiczne, wprowadzając elektroniczne dowody dostaw i etykiety. Dodatkowo, w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie klientów na wygodne formy odbioru zamówień, firma wprowadziła nowe możliwości odbioru przesyłek poprzez paczkomaty i punkty odbioru. Wszystko po to, aby ścieżka zakupowa była prostsza i łatwiejsza.

Onninen należy do fińskiej firmy Onninen Oy wchodzącej w skład Grupy Kesko (K Group). Spółką macierzystą Onninen Sp. z o.o. jest Onninen Oy w Helsinkach (Finlandia).

Kwant w nowej erze

Kwant Hurtownie Elektryczne to firma z ponad 30-letnim doświadczeniem w branży elektrotechnicznej, która w 2019 r. przeprowadziła pierwszą w Polsce fuzję pojedynczych hurtowni elektrycznych. Od tamtego czasu ciągle inwestuje w rozwój sieci oraz narzędzia sprzedaży.

Na początku 2023 r. Kwant HE uruchomił kolejny oddział w Krośnie. Obecnie posiada 21 oddziałów zlokalizowanych na terenie całego kraju, zapewniając szeroki zakres usług oraz dostępność produktów elektrotechnicznych.

W listopadzie 2023 r. Kwant HE uruchomił dwa nowe magazyny w Tarnowie.

Magazyn główny obejmuje 7000 mkw. powierzchni magazynowej oraz 1000 mkw. powierzchni biurowej. Wyposażony w najnowocześniejsze systemy zarządzania, umożliwia szybkie i precyzyjne zarządzanie zapasami, co przekłada się na jeszcze lepszą obsługę klientów.

Magazyn kablowy oferuje 1200 mkw. powierzchni magazynowej oraz 3500 mkw. zewnętrznego pola odkładczego na bębny z kablami oraz opakowania. Nowoczesne technologie stosowane w magazynie zapewniają optymalne warunki przechowywania oraz bezpieczeństwo produktów.

Znaczącą inwestycją było uruchomienie platformy zakupowej www.kwant.net.pl z ponad 100 000 produktów w ofercie. Platforma pozwala na szybkie i wygodne zakupy. Klienci B2B mają możliwość otrzymania indywidualnych rabatów oraz dostępu do historii zakupów i wystawionych faktur. Mają również możliwość sprawdzenia stanów magazynowych towarów w wybranych oddziałach i w magazynie centralnym oraz wysokości swojego aktualnego kredytu kupieckiego, i wiele więcej.

Nowoczesnym narzędziem sprzedaży jest także aplikacja lojalnościowa KwantApp. Aplikacja pozwala na zbieranie punktów za zakup produktów objętych programem. Zebrane punkty klient wymienia na kupony rabatowe. Dodatkowo zyskuje dostęp do promocji i konkursów.

Kwant HE rozwija ideę efektywności energetycznej. Oprócz oferowania elementów instalacji OZE, produkuje zieloną energię na swoje potrzeby. Trzynaście punktów sprzedaży ma własne instalacje fotowoltaiczne. Potwierdzeniem dbania o środowisko jest także uzupełnienie floty o 11 samochodów elektrycznych.

W 2023 roku Kwant HE osiągnął sprzedaż netto w wysokości 555 440 213,23 zł.

Kwant HE należy do grupy handlowej Fegime Polska.

Nowa Elektro – narzędzia na optymistyczną przyszłość

– Rok 2023 był dla Nowa Elektro rokiem kontynuacji strategii, obejmującej zarówno rozwój oferty, jak i wzmocnienie struktur organizacyjnych – podsumowuje Łukasz Skowroński, prezes zarządu i dyrektor zarządzający Nowa Elektro Sp. z o.o.

Przychody netto ze sprzedaży w 2023 r. wyniosły 465 mln 433 tys. zł. Biorąc pod uwagę wymagającą sytuację rynkową w 2023 r., ocena wyników sprzedażowych firmy Nowa Elektro w opinii zarządu jest pozytywna. Przychody ze sprzedaży były o kilka punktów procentowych lepsze w odniesieniu do średnich wyników sprzedażowych osiągniętych przez branżę. Na uwagę zasługuje fakt, iż Spółka odnotowała wzrost sprzedaży, zarówno w Q4 2023 r., jak i Q1 2024 r. W stosunku do średniej koniunktury w branży firma wypracowała dynamikę o około 15 punktów procentowych wyższą, a po 4 miesiącach 2024 roku sprzedaż wzrosła 8%.

Rok ubiegły to kontynuacja realizacji strategii rozwoju. Zostały otwarte dwa nowe oddziały, powiększając sieć sprzedaży do 39 oddziałów na terenie całej Polski, z czego kilka funkcjonujących na zasadach umowy franczyzowej.

Kolejnym istotnym elementem jest kontynuacja inwestycji w nowe technologie w różnych obszarach działalności. Największym sukcesem 2023 r. było uruchomienie pierwszej samoobsługowej hurtowni elektrycznej Nowa Express oraz samoobsługowych punktów odbioru towaru NowaBox przy wybranych oddziałach, stając się prekursorem w tej dziedzinie. Te innowacyjne rozwiązania mają na celu usprawnienie procesu zakupów oraz zwiększenie wygody dla klientów.

Zarząd Nowa Elektro skoncentrował się również na dywersyfikacji usług i produktów oraz wzmocnieniu struktury organizacyjnej. Najważniejszym wydarzeniem było utworzenie Działu Energetyki, rozwinięcie Działu Oświetlenia i OZE oraz Działu Marketingu. Firma przeprowadziła także redefinicję wartości firmowych, co było kluczowym elementem dalszej budowy kultury organizacyjnej opartej na pięciu fundamentalnych wartościach.

Podjęte decyzje i działania przynoszą dobre efekty i pozwalają realizować założone cele. Po wymagającym pierwszym kwartale 2024 r. można oczekiwać dynamicznego rozwoju. Sprzyjać temu powinna szacowana na koniec bieżącego i początek przyszłego roku istotna poprawa ogólnej koniunktury gospodarczej w Polsce i w Europie, co będzie miało przełożenie na rynek ogólnobudowlany oraz branżę. Estymacje dotyczące poprawy koniunktury gospodarczej, gdzie Polska ma być jednym z liderów w Europie pod względem wzrostu PKB, uruchomienie nowego strumienia środków unijnych oraz pozytywne zmiany w zakresie liczby nowo wydawanych pozwoleń i planowanych budów, pozwalają z optymizmem spoglądać w przyszłość – oczekuje Łukasz Skowroński.

Nowa Elektro należy do grupy handlowej Fegime Polska.

MEGACENNIK – mocne narzędzie Grupy EL-Plus

EL-Plus skupia średniej wielkości hurtownie elektrotechniczne. W strukturze znajduje się 29 przedsiębiorstw działających w 184 oddziałach na terenie całego kraju.

W 2023 roku spółka przyjęła strategię handlową, która pozwoliła spółce i firmom współpracującym na osiągnięcie wymiernych korzyści u preferowanych dostawców. Nastąpił rozwój segmentu Odnawialnych Źródeł Energii w związku z chęcią uczestnictwa w planie transformacji energetycznej kraju. Oferta została poszerzona o najbardziej efektywne rozwiązania w zakresie fotowoltaiki, magazynów energii, farm wiatrowych, stacji ładowania oraz pomp ciepła.

EL-Plus jest właścicielem MEGACENNIKA. Jest to nowoczesna wyszukiwarka artykułów elektrotechnicznych z bezpośrednim zamawianiem towarów u sprzedawców z grupy na terenie całego kraju. Daje możliwość składania zapytań i zakupu w outlecie w super atrakcyjnych cenach.

Narzędzie jest ciągle rozwijane. Oferuje dostęp do ponad 2,3 mln produktów z pełnym opisem technicznym i klasyfikacją ETIM. To największa platforma marketplace w branży elektrotechnicznej.

W ubiegłym roku sprzedaż w Grupie wyniosła ogółem 2,57 mld zł. Nie był to tak udany wynik jak w rekordowym 2022 r., jednak szczególnie w I połowie 2023 r. koniunktura gospodarcza sprzyjała generowaniu przychodów. W ocenie zarządu, sytuacja na rynku w 2024 r. nie napawa optymizmem.

W I półroczu 2024 r. zanotowaliśmy wyraźnie słabszą koniunkturę niż w analogicznym okresie 2023 r. Mniejszy popyt, zaostrzenie się walki cenowej wśród producentów i dystrybutorów oraz wysokie koszty prowadzenia działalności w sposób istotny wpływają na wyniki graczy rynkowych. Prognozy wskazują, że II połowa 2024 r. i cały 2025 r., będą okresami z lepszą dynamiką wzrostu gospodarczego. Przy czym zwracamy uwagę na niestabilną sytuację geopolityczną i gospodarczą w najbliższym sąsiedztwie naszego kraju. Czy prognozy będą miały realne przełożenie na poprawę koniunktury w naszej branży oraz na wzrost naszych przychodów i zysków, przekonamy się niebawemMaciej Zaniewski, prezes zarządu EL-Plus.

Jak podkreśla zarząd, EL-Plus jest stabilną organizacją, należycie przygotowaną do obsługi rynku w okresach słabszej oraz dobrej koniunktury dzięki odpowiedniemu doświadczeniu, przyjętej strategii cyfryzacji, optymalizacji kosztów i procedur. Spółka z nadzieją szykuje się na poprawę koniunktury i zaprasza do współpracy producentów oraz wszystkich odbiorców materiałów elektrotechnicznych.

EL-Plus należy do europejskiej grupy Global Electric GEWA.

RE, fot. TIM

Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza

Zapisz się na bezpłatny newsletter