Rekordowy rok na rynku fotowoltaiki
Miniony rok był rekordowy pod względem rozwoju fotowoltaiki w Polsce. Jak pokazuje raport stowarzyszenia SolarPower Europe, przyrost nowych mocy instalacji PV wyniósł 2,2 GW, czyli dwukrotnie więcej niż w roku 2019. Jest to czwarty rezultat w Unii Europejskiej. Co wpływa na tak duże zainteresowanie tym sektorem OZE i jakie rozwiązania oferuje rynek?
Coraz powszechniejsza wiedza na temat instalacji PV oraz korzyści płynących z ich stosowania sprawia, że fotowoltaika w Polsce wyraźnie zyskuje na znaczeniu. Obecne systemy są nie tylko tańsze niż kilka lat temu, lecz także łatwiej dostępne, co niewątpliwie wpływa na wzrost ich popularności. Największą zachętę do zakupu stanowi natomiast aspekt finansowy i możliwość uniezależnienia się od cen prądu. Cieszy również rosnąca świadomość społeczeństwa na temat ekologii i istotności sektora OZE w walce z globalnym ociepleniem – mówi Katarzyna Śliwińska, kierownik działu marketingu i reklamy firmy RuckZuck, właściciela marki AS Energy.
Dynamiczny rozwój fotowoltaiki w Polsce
Jak podały Polskie Sieci Elektroenergetyczne, 1 grudnia 2020 r. moc zainstalowana w fotowoltaikę przekroczyła 3,6 GW – to aż o 182% więcej niż odnotowano dokładnie rok wcześniej. Natomiast z raportu opublikowanego przez stowarzyszenie branży fotowoltaicznej SolarPower Europe wynika, że w 2020 roku moce przyłączonych instalacji PV wyniosły w Polsce 2,2 GW, co pozwoliło nam zająć pod tym względem czwarte miejsce w Unii Europejskiej.
Prognozy na kolejne lata są równie optymistyczne. Instytut Energetyki Odnawialnej w opublikowanym w czerwcu 2020 roku raporcie przewiduje, że w 2023 r. moc instalacji fotowoltaicznych osiągnie 6,6 GW. Z kolei w 2025 r. wartość ta może wynieść 7,8 GW – tym samym już za 4 lata uzyskalibyśmy moc PV założoną na rok 2030 w Krajowym Planie Działań na Rzecz Energii i Klimatu.
Największy udział w rozwoju fotowoltaiki mają obecnie mikroinstalacje, co wskazuje na dużą aktywność prosumentów indywidualnych i biznesowych. Raport Stowarzyszenia Branży Fotowoltaicznej Polska PV informuje, że w I półroczu 2020 r. liczba nowych mikroinstalacji PV wyniosła 112 420 o łącznej mocy 774,1 MW – jest to wartość o 13% wyższa niż moc mikroinstalacji przyłączonych w całym roku 2019. Pod koniec czerwca 2020 r. na terenie naszego kraju pracowało 274 447 mikroinstalacji PV o sumarycznej mocy 1,81 GW. Na taki efekt niewątpliwie miał wpływ program Mój Prąd, który cieszył się dużym zainteresowaniem. Jego łączny budżet wyniósł 1,1 mld zł, co pozwoli wesprzeć 220 tys. gospodarstw domowych.
Nowoczesne rozwiązania na rynku PV
Rosnąca popularność fotowoltaiki sprawia, że branża PV szybko się rozrasta, a na rynku pojawiają się coraz bardziej innowacyjne rozwiązania. Przykładem jest marka AS Energy, która dzięki współpracy ze światowymi liderami branży PV (Jinko Solar, Ginlong Technologies, K2 Systems) jest w stanie zaoferować swoim klientom produkty najwyższej jakości.
Jinko Solar to największy na świecie dostawca paneli PV, proponujący rozwiązania o doskonałej efektywności – potwierdza to rekord świata w najwyższej wydajności konwersji, który uzyskał moduł mono typu N (23,01%).
Ginlong Technologies jest z kolei producentem inwerterów marki Solis, które wielokrotnie zostały nagrodzone przez międzynarodowy instytut badawczy EuPD Research tytułem „Najlepszej marki falowników”. Znalazły one zastosowanie m.in. przy powstającej obecnie największej chińskiej pływowej płaskiej elektrowni PV o mocy 300 MW.
K2 Systems jest natomiast globalną marką systemów montażowych, której konstrukcje powstają we własnym dziale rozwoju, są regularnie optymalizowane i dostarczane do 130 krajów.
Marka AS Energy wprowadziła również do swojej oferty pompy ciepła od Kaisai, które dzięki zastosowaniu sprężarki inwerterowej wyróżniają się wysokim poziomem energooszczędności (współczynnik wydajności cieplnej COP wynosi nawet 5,20). To rozwiązanie świetnie współgra z instalacją fotowoltaiczną, zapewniając jej darmową energię do zasilania.
Zobacz także: Kluczowe właściwości inwerterów PV
Już wkrótce asortyment AS Energy poszerzy się o produkty kolejnych renomowanych dostawców. Oferta marki skierowana jest do klientów biznesowych: instalatorów, firm wykonawczych, biur projektowych, sklepów oraz hurtowni solarnych.