Jak działa stacja do tankowania auta na wodór?

tekst redakcyjny

tekst redakcyjny

  |  
stacja ładowania samochodów wodorem

Firma Fronius Solar Energy dysponuje pierwszą w Austrii „zieloną”, wewnątrzzakładową instalacją do tankowania samochodów wodorem. Stacja SOLH2UB znajduje się w ośrodku badawczym Thalheim nieopodal Wels (Górna Austria). Wykorzystując energię słoneczną, wytwarza ona czysty wodór, który służy do napędzania pojazdów wyposażonych w ogniwa paliwowe.

Jak zatankować słońce?

Wodór jest ważnym elementem integracji sektorów, umożliwiającej wydajne wykorzystanie odnawialnych źródeł energii na potrzeby elektryczności, ogrzewania i mobilności. W związku z tym firma Fronius wdrożyła rozwiązanie w zakresie produkcji zielonego wodoru z wykorzystaniem nadmiaru energii słonecznej pochodzącej z instalacji fotowoltaicznych. Wykorzystując w dużej mierze nadmiar energii słonecznej, wytwarza ona wodór w procesie elektrolizy, który jest dostępny dla wewnątrzzakładowych pojazdów z ogniwami paliwowymi lub jest przechowywany w celu ponownego przekształcenia w energię elektryczną i ciepło. Niezbędne komponenty, takie jak instalacje do elektrolizy i stacjonarne ogniwa paliwowe, firma Fronius rozwija we własnym zakresie.

Zobacz Najlepsze instalacje fotowoltaiczne

Korzyści dla gmin i przedsiębiorstw

Instalacja SOLH2UB umożliwia pozyskiwanie naprawdę zielonego wodoru z energii słonecznej tam, gdzie jest on rzeczywiście potrzebny Zapewnia to liczne korzyści przedsiębiorstwom, zakładom produkcyjnym, gminom i innym podmiotom: Wodór można bez problemu gromadzić i wykorzystywać na potrzeby eksploatacji pojazdów z ogniwami paliwowymi na miejscu lub, gdy zajdzie taka potrzeba, do wytwarzania energii elektrycznej przy użyciu stacjonarnego ogniwa paliwowego. Ciepło powstające zarówno przy produkcji wodoru i ponownym wytwarzaniu energii elektrycznej może być wykorzystywane na miejscu. Kolejną zaletą jest odciążenie sieci elektrycznych, ponieważ prąd jest zużywany głównie tam, gdzie powstaje.

Thomas Rührlinger - dział Business Development Hydrogen Solutions firmy Fronius

 

Redakcja RE miała okazję zobaczyć instalację SOLH2UB. Przewodnikiem po stacji był Thomas Rührlinger, z działu Business Development Hydrogen Solutions, Fronius International GmbH.

Wodór dla pojazdów o dużym zapotrzebowaniu na energię

W sektorze mobilności wodór ma ogromy potencjał wszędzie tam, gdzie pojazdy potrzebują dużych ilości energii, np. w pojazdach komunalnych, transporterach, autobusach lub ciężarówkach. Ten nośnik energii obiecuje duże zasięgi, krótkie czasy tankowania i pochodzi przy tym w 100 procentach z odnawialnych źródeł.

Zasada działania

W procesie elektrolizy z energii słonecznej i wody powstaje zielony wodór. Jest on gromadzony i dostępny do tankowania pojazdów na H2. Wodór można gromadzić do wykorzystania w sezonie. W prazie potrzeby, w ogniwach paliwowych jest ponownie przekształcany w energię elektryczną i ciepło.

zasada działania stacji tankowania wodorem

 Fronius z nagrodą

Stacja tankowania zielonym wodorem Fronius SOLH2UB otrzymała w październiku 2018 roku najwyższe państwowe wyróżnienie w kategorii „Badania i rozwój” za perspektywiczne usługi, przyczyniające się do odciążenia środowiska w duchu zrównoważonego rozwoju i ochrony klimatu.

RE na podstawie wizyty w firmie Fronius w Austrii

[ssba-buttons]