POKÓJ buduje świadomość marki

19/05/2020
zarząd Pokój, od prawej Grzegorz Osiniak i Radosław Rychter

Wywiad z członkami zarządu Spółdzielni Elektrotechnicznej POKÓJ. Na zdjęciu od prawej: Grzegorz Osiniak, prezes zarządu oraz Radosław Rychter, wiceprezes zarządu.

Od maja 2019 r. Spółdzielnia Elektrotechniczna POKÓJ ma nowy zarząd. Czy to oznacza jakąś zmianę w strategii firmy?

Firma POKÓJ funkcjonuje w charakterze producenta elektrotechniki od ponad 60 lat. Dzięki długoletniej tradycji mamy ugruntowaną pozycję w branży. Staramy się utrzymać wypracowaną opinię solidnego partnera w biznesie. Podstawowe zadanie zarządu przechodzi więc z kadencji na kadencję: zachowanie czołowego miejsca wśród dostawców osprzętu elektrycznego niskiego napięcia.

Co jest szczególnego w zarządzaniu dzisiejszym POKOJEM?

Obecne czasy wymagają tego, aby menadżerowie niezwłocznie reagowali na wydarzenia rynkowe. Szybkie decyzje wpisały się w naszą codzienną pracę. Stale obserwujemy otoczenie rynkowe. Chcemy wiedzieć, jakie są trendy w branży. Tylko w taki sposób będziemy dostarczać najlepsze produkty, w wymaganym przez klientów czasie. Wiemy doskonale, że jeśli nie pójdziemy za rynkiem, to zostaniemy w tyle, i ktoś zajmie nasze miejsce. Nasi konkurenci to m.in. koncerny międzynarodowe, które mogłyby wydawać się trudnym przeciwnikiem, jednak firma POKÓJ od lat oferuje produkty na światowym poziomie, pokonując znane marki.

Jak buduje się solidną paletę produktową?

Nasza oferta jest coraz mocniejsza. To efekt strategii prowadzonej w firmie od wielu lat. Mamy dwa kierunki działania. Jeden zakłada tworzenie własnych produktów, a drugi – współpracę z innymi firmami przy produkcji i dystrybucji.

Produkcja jest obecnie dość trudna. Od pomysłu do realizacji własnego pomysłu upływa dość dużo czasu. Rynek nie przyjmuje spóźnionych produktów. Dlatego tak ważne jest, aby procesy produkcyjne były sprawne, a w tym pomagają nam nowoczesne technologie. Jednak efekt biznesowy pojawia się dużo szybciej w wyniku kooperacji, czyli wspólnych działań przy produkcji i dystrybucji.

Jak produkty firmy POKÓJ wpisują się we współczesne trendy rynkowe?

W branży elektrotechnicznej dominują trzy trendy. Pierwszy z nich to energetyka odnawialna, na czele z fotowoltaiką. Drugi to elektromobilność. Trzecim trendem jest szeroko pojęta automatyka.

Do tej pory pielęgnowaliśmy tradycję oferowania prostego osprzętu elektrycznego. Nie do końca odpowiada to wszystkim wymienionym trendom. Najbliżej nam do automatyki. W tej dziedzinie mamy dużą aktywność, której efektem są produkty dla nowoczesnego przemysłu. Jednak szukamy także produktów do dystrybucji w pozostałych sektorach. Chcemy uczestniczyć w rozwoju nowoczesnych dziedzin gospodarki.

Jaka jest koniunktura w branży elektrotechnicznej?

Rynek jest niestabilny i ciężki do przewidzenia. Trwa ostra walka konkurencyjna, w której kartą przetargową jest głównie cena. Na szczęście nasze długoletnie i partnerskie relacje z dystrybutorami pozwalają nam korzystnie funkcjonować na rynku. Zauważyliśmy również sporą skuteczność zasady, że jeśli cena jest nie do przebicia, to należy rywalizować jakością.

Jak zachowuje się dynamika przychodów firmy POKÓJ?

Rok 2019 był podobny do poprzedniego roku. Zanotowaliśmy lekki wzrost po stronie  sprzedaży. Zależy nam na stabilnym wzroście. Tak jest od wielu lat.

Jakie działania są przygotowane na ten rok?

Pracujemy nad wizerunkiem firmy. Chodzi nam przede wszystkim o budowanie świadomości marki. Nasza aktywność skierowana jest między innymi na młode pokolenie. Jednym z aspektów jest dotarcie do szkół zawodowych. W naszej firmie następuje obecnie zmiana pokoleniowa. Dość dużo osób odchodzi na zasłużoną emeryturę, i potrzebujemy młodych specjalistów. Niestety w Łodzi występuje niedobór zawodów, których poszukujemy, czyli ślusarzy, tokarzy czy elektryków. Szkolnictwo zawodowe właściwie nie istnieje. Liczymy na to, że zostanie odbudowane z godnie z zapowiedziami rządu.

Na budynku firmy POKÓJ pojawił się mural. Czy jest on elementem budowania wizerunku?

mural na budynku firmy Pokój
Mural na budynku firmy POKÓJ: „Dzieci i ryby głos mają” wykonany przez Magdę Ćwik w ramach projektu „Teofilów mon amour” dzięki Fundacji Urban Forms

Chcemy, aby nazwa POKÓJ kojarzyła się z elektrotechniką. W ubiegłym roku skorzystaliśmy z okazji, aby zwrócić uwagę społeczności lokalnej na charakter naszej działalności. Fundacja Urban Forms z Łodzi zaproponowała nam wykonanie muralu. Pojawiły się w nim elementy, które pasują do naszej strategii np. ochrona klimatu. Także produkt z oferty produkcyjnej znalazł swoje miejsce.

Mural został uroczyście odsłonięty jesienią 2019 r. Efekt wizerunkowy jest zgodny z oczekiwaniami – staliśmy się widoczni. Pojawiliśmy się nie tylko w lokalnych mediach, lecz także za granicą.

MK

Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza

Zapisz się na bezpłatny newsletter