LUG broni marży kosztem przychodów
Wielkość sprzedaży Grupy Kapitałowej LUG S.A. za III kwartał 2019 roku pozostawała pod wpływem słabych odczytów najważniejszych wskaźników ekonomicznych, spadku liczby przetargów i presji cenowej, która wymuszała konieczność podejmowania decyzji o obronie realizowanych poziomów marż kosztem przychodów ze sprzedaży. Poskutkowało to wzrostem poziomu marży do strategicznie wyznaczonego poziomu przekraczającego 40 proc.
W III kwartale 2019 r. Grupa Kapitałowa LUG S.A. odnotowała przychody ze sprzedaży w wysokości 40,59 mln, czyli mniej o 5,5 procent r/r i o 0,4 procent mniej niż w II kwartale tego roku. Poziom przychodów przełożył się na zysk brutto ze sprzedaży, który wyniósł 16,29 mln zł, przy marży brutto w wysokości 40,1 proc. W III kwartale spółka wypracowała zysk netto w wysokości 1,16 mln zł. Poziom EBITDA wyniósł 2,52 mln złotych.
Korzyści z konsolidacji sprzedaży
Pomimo niekorzystnego otoczenia gospodarczego udało się jednak polepszyć wyniki względem II kwartału br. Poprawa wyników to przede wszystkim zasługa wzrostu eksportu oraz wzmocnienia struktur sprzedażowych. W III kwartale przychody z eksportu stanowiły 57,1 proc. w stosunku do 42,9 proc. z kontraktów zrealizowanych w kraju. To także pierwszy kwartał, w którym spółka pokazała wymierne efekty wynikające z konsolidacji struktur sprzedażowych. Koszty sprzedaży spadły o 10,1 proc. w stosunku do danych z III kwartału 2018 r.
LUG stawia na eksport
Znacząco, bo o 27,6 proc. r/r wzrosły przychody z eksportu, osiągając poziom 23,19 mln zł. Kwota ta przekłada się na udział 57,1 proc. w całości przychodów. W ujęciu narastającym, trzech kwartałów roku, przychody z eksportu wzrosły w 2019 o 31 proc. do poziomu 77,50 mln zł, co pozwoliło na zwiększenie ich udziału w całości przychodów do poziomu 62,80 proc. Jest to trend zgodny ze strategicznymi kierunkami rozwoju Grupy, które zakładają osiągnięcie do 2021 r. 75-procentowego udziału eksportu w sprzedaży. Wzrost eksportu w strukturze sprzedaży w coraz większym stopniu uniezależnia wyniki finansowe Grupy od kondycji gospodarki krajowej.
Akcjonariusze LUG-a dostali dywidendę
19 września br. akcjonariusze spółki otrzymali dywidendę w wysokości 14 groszy za akcję. Łącznie spółka wypłaciła 1 007 799,80 mln zł z wypracowanego zysku za rok 2018. To czwarta wypłata dywidendy dla posiadaczy akcji LUG.
Tabela. Skonsolidowane wyniki III kwartału 2019 r. Grupa Kapitałowa LUG S.A.
mln zł | 2018Q3 | 2019Q3 | zmiana III kw. 2018/2019 |
2017Q4 -2018Q3 |
2018Q4 -2019Q3 | r/r |
Przychody ze sprzedaży | 42,94 | 40,59 | -5,5% | 158,88 | 174,59 | +9,9% |
Zysk brutto na sprzedaży | 20,21 | 16,29 | -19,4% | 70,79 | 67,63 | -4,5% |
Rentowność brutto na sprzedaży | 47,1% | 40,1% | -6,9pp | 44,6% | 38,7% | -5,8pp |
EBITDA | 4,34 | 2,52 | -41,9% | 15,17 | 11,97 | -21,1% |
Rentowność EBITDA | 10,1% | 6,2% | -3,9pp | 9,5% | 6,9% | -2,7pp |
Zysk operacyjny | 2,66 | 0,54 | -79,7% | 9,07 | 3,87 | -57,3% |
Rentowność operacyjna | 6,2% | 1,3% | -4,9pp | 5,7% | 2,2% | -3,5pp |
Zysk netto* | 2,44 | 1,16 | -52,5% | 7,84 | -0,44 | – |
Rentowność netto* | 5,7% | 2,9% | -2,8pp | -2,8pp | -0,3% | -5,2pp |
* dla akcjonariusza jednostki dominującej
RE na podstawie materiałów LUG
Fot. LUG
Zamów prenumeratę Rynku Elektrycznego Przejdź do formularza