Od 1 stycznia wchodzą regulacje dotyczące punktów ładowania
Wraz z dynamicznym rozwojem rynku elektromobilności w Polsce wdrażane są nowe regulacje prawne związane z budową infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Zmieniające się przepisy wymagają od zarządców nieruchomości komercyjnych oraz mieszkalnych dostosowania się do nowych wymogów. Jakie są kluczowe elementy w tych regulacjach i jak wpłyną na użytkowanie budynków komercyjnych i mieszkalnych?
Podstawowym dokumentem regulującym sektor eMobility w Polsce jest ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, a także jej nowelizacja. Punktem wyjścia w kontekście budowy infrastruktury ładowania jest dla nas ustawa o elektromobilności oraz jej nowelizacja. Dokumenty te definiują najważniejsze pojęcia oraz określają wymagania dotyczące budowy punktów i stacji ładowania.
Czytaj także: Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych
Regulacje te oznaczają, że do 1 stycznia 2025 r. na istniejących parkingach w budynkach komercyjnych z ponad 20 miejscami postojowymi, niezbędne jest zainstalowanie minimum jednego punktu ładowania oraz infrastruktury kanałowej. Podobne wymogi dotyczą nowych budynków niemieszkalnych, przy których na każde 10 miejsc postojowych będzie musiał powstać jeden punkt ładowania dla pojazdów elektrycznych. Obowiązek ten nie obejmie jednak m.in. budynków będących własnością małych lub średnich przedsiębiorstw.
Ładowarki samochodowe w budynkach wielorodzinnych
Z kolei w przypadku budynków mieszkalnych sytuacja wygląda nieco inaczej. Liczba ładowarek nie jest narzucona przez prawo. Jednak osoby, które są zainteresowane zainstalowaniem własnego punktu ładowania, muszą spełnić kilka wymogów. Jeżeli chcemy zbudować punkt ładowania na własny użytek w budynku wielorodzinnym, musimy posiadać osobny licznik, aby było wiadomo, ile energii zużyliśmy na potrzeby ładowania pojazdu. Konieczne jest również uzyskanie zgody zarządu wspólnoty, a w przypadku urządzeń o mocy większej niż 11 kW – także zgody technicznej i pozytywnej decyzji wspólnoty wydanej na podstawie głosowania.
Kategorie urządzeń ładujących
Prawo rozróżnia trzy kategorie urządzeń do ładowania pojazdów elektrycznych: punkty ładowania oraz ogólnodostępne i nieogólnodostępne stacje ładowania. Punkty ładowania mogą być częścią większej stacji lub stanowić samodzielne gniazdo, np. trójfazowe. Należy pamiętać, że niektóre stacje ładowania służą też do zasilania pojazdów osób trzecich. Oznacza to, że takie obiekty muszą być poddawane badaniom Urzędu Dozoru Technicznego. Jeżeli ktoś z zewnątrz ma ładować swój pojazd i nie jest to właściciel danego urządzenia, to wówczas konieczne jest regularne wykonywanie badań technicznych i odbiór UDT. W przypadku stacji nieogólnodostępnych również wymagane są badania, z wyjątkiem sytuacji, gdy ładowarka służy wyłącznie do ładowania własnej floty pojazdów. Jeśli jednak korzystają z niej różni najemcy, konieczne jest spełnienie wymogów UDT. Chodzi tutaj m.in. o kwestie bezpieczeństwa.
Inwestycje i planowanie infrastruktury
E.ON Polska promuje perspektywiczne planowanie infrastruktury dla eMobility. Dynamiczne zarządzanie mocą – Dynamic Load Managment™ – pozwala na instalację ładowarek, których nominalna moc przekracza możliwości przyłączeniowe budynku. Takie rozwiązania są już standardem m.in. w Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Dostosowanie się do nowych przepisów wymaga inwestycji, ale planowanie infrastruktury etapami może znacząco zmniejszyć koszty. Jeśli planujemy elektryfikację parkingu, to szczególnie efektywne kosztowo jest planowanie docelowej infrastruktury ładowania. Inwestor może tworzyć ją etapami. W praktyce nie musi instalować od razu wszystkich punktów ładowania. Ważne, aby móc je w łatwy sposób dodać do istniejącego systemu. Taki model działania zwiększy również atrakcyjność budynku dla potencjalnych najemców.
Przewodnik dla zarządców budynków
Złożoność przepisów prawnych dotyczących elektromobilności skłoniła E.ON Polska do wydania przewodnika dla zarządców budynków. Materiał przygotowany we współpracy z ekspertami prawnymi i podatkowymi jest dostępny bezpłatnie na stronie eondrive.pl. Zawarte są w nim szczegółowe informacje z zakresu obowiązujących regulacji oraz wymogów infrastrukturalnych. Podejmuje także kwestie podatkowe związane z instalacją urządzeń do ładowania pojazdów elektrycznych.
RE na podstawie informacji E.ON