„Nowa strategia to przepis na to, aby stać się platformą pierwszego wyboru” – prezes TIM SA
Po zrealizowaniu z sukcesem strategii na lata 2019-2021 TIM SA, największy dystrybutor elektrotechniki w Polsce, ogłasza nową, długofalową strategię rozwoju, z celami finansowymi określonymi do roku 2026. W tym czasie lider polskiego e-commerce B2B zakłada osiągnięcie na poziomie jednostkowym ponad 3 mld zł przychodów oraz EBITDA przekraczającej 250 mln zł.
- Podstawą nowej strategii TIM-u nie są cele finansowe. Najważniejsze punkty to: dystrybutor elektrotechniki pierwszego wyboru oraz szerokie wsparcie dla elektroinstalatorów.
- Wraz z ogłoszeniem nowej strategii TIM zaprezentował odświeżone logo z hasłem „Dostarczamy elektrotechnikę profesjonalistom”.
Strategia TIM-u na lata 2019-2021 zakładała przekroczenie przez jednostkowe przychody ze sprzedaży poziomu 1 mld zł oraz osiągnięcie rentowności EBITDA nie niższej niż 3,6%. Realizacja tych celów opierała się na dwóch filarach: rozwoju hybrydowego modelu sprzedaży artykułów elektrotechnicznych (funkcjonującego od uruchomienia platformy e-commerce TIM.PL w 2013 r.) oraz tworzeniu alternatywnych modeli handlu materiałami technicznymi.
Dotychczasowe cele TIM zostały zrealizowane z nawiązką
Przychody ze sprzedaży TIM SA pomiędzy rokiem 2018, poprzedzającym wdrożenie ostatniej strategii, a rokiem 2021 wzrosły o 67%. W 2021 r. alternatywne kanały sprzedaży, w tym przede wszystkim marketplace hybrydowy, miały niemal 9-procentowy udział (110 mln zł) w ogóle przychodów ze sprzedaży TIM SA.
Pierwszy z celów finansowych strategii 2019-2021, a więc miliard złotych jednostkowej sprzedaży, osiągnęliśmy pod koniec października 2021 roku, aby ostatecznie zakończyć rok na poziomie ponad 1,25 miliarda złotych. Drugi z celów zrealizowaliśmy z jeszcze większą nawiązką – rentowność EBITDA ostatecznie osiągnęła poziom 8,7%. Równolegle spółka rozpoczęła regularną wypłatę dywidendy akcjonariuszom, a wiosną 2021 roku zaprezentowała politykę dywidendową na lata 2021-2023. Zgodnie z jej założeniami za sam ubiegły rok wypłaciliśmy ponad 53 mln zł dywidendy. Budowa wartości dla akcjonariuszy przez ostatnie trzy lata z pewnością została realizowana z sukcesem – wylicza Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA.
Z myślą o elektroinstalatorach
Nowa strategia TIM SA opiera się na dalszym rozwoju platformy e-commerce B2B ze szczególnym ukierunkowaniem na potrzeby i oczekiwania profesjonalistów z branży elektrotechnicznej. Stąd nowa misja TIM-u: „Ułatwiać pracę profesjonalistom”.
Zdobyliśmy pozycję lidera dystrybucji elektrotechniki w Polsce zarówno pod względem wysokości przychodów ze sprzedaży, jak i liczby obsługiwanych klientów. Nowa strategia to nasz przepis na to, by stać się dla klientów platformą e-commerce pierwszego wyboru nie tylko ze względu na najszerszą ofertę produktową i atrakcyjne warunki handlowe. Znamy naszych klientów od lat. W procesie tworzenia nowej strategii korzystaliśmy z ich opinii, a także głosów naszych dostawców i pracowników. W efekcie utwierdziliśmy się w przekonaniu, że najcenniejszym zasobem profesjonalistów jest czas – mówi prezes.
Sposobem na realizację strategii jest maksymalizacja wygody korzystania z platformy e-commerce – w dowolnym miejscu i czasie, przy użyciu dowolnego urządzenia. Dostęp do TIM.PL ma być zawsze pod ręką, oczywiście z pewną i terminową dostawą oraz konkurencyjnymi warunkami zakupu.
W nowej strategii można odnaleźć deklarację: „W TIM łatwo zamawiasz, krótko czekasz i zawsze dostajesz wszystko, czego potrzebujesz: produkt, pomoc i wiedzę”.
TIM ma stać się swego rodzaju showroomem dla branżowych premier, miejscem, w którym klienci znajdą unikalny, wartościowy i wyczerpujący kontent dotyczący produktów. Dzięki realizacji projektów skupionych pod nazwą TIM 2.0 oferta TIM.PL będzie jeszcze bardziej spersonalizowana. Równolegle poszerzy się portfolio usług dla klientów.
Nowej strategii TIM-u towarzyszy odświeżona identyfikacja wizualna spółki z hasłem „Dostarczamy elektrotechnikę profesjonalistom”.
Cele finansowe TIM-u
Nowa strategia TIM SA ma charakter długofalowy, jednak zapisane w niej cele finansowe zostały określone w perspektywie 5-letniej. Spółka planuje do 2026 roku na poziomie jednostkowym osiągnąć rocznie ponad 3 mld zł przychodów ze sprzedaży oraz wypracowywać EBITDA przekraczającą 250 mln zł.
Zobacz także: Wartość rynkowa spółek elektrotechnicznych – ranking
RE na podstawie informacji TIM