Biznesową motywacją Ryszarda Wtorkowskiego od zawsze było dobre światło. To ono zainspirowało go do otwarcia w 1989 roku w Zielonej Górze rodzinnej firmy z globalnymi aspiracjami. Wynikiem tego było stworzenia marki LUG sygnującej profesjonalne oprawy oświetleniowe rozpoznawalne i cenione wśród projektantów oświetlenia, architektów, designerów w Polsce oraz w wielu miejscach na całym świecie.
Dzięki wizji i odwadze założyciela, firma LUG przekształciła się z kilkuosobowej spółki w grupę kapitałową, w skład której wchodzą polskie i zagraniczne spółki zależne.
Otwarcie na nowości i szerokie horyzonty prezesa doprowadziły do debiutu spółki w 2007 roku na nowo powstałym rynku NewConnect i pozyskanie ponad 20 mln zł na rozwój biznesu. Obecnie marka LUG jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek oświetleniowych w Europie, w Rosji oraz na Bliskim Wschodzie.
Menadżer Roku Branży Elektrotechnicznej 2013 w kategorii Producent
Fragment wywiadu z Ryszardem Wtorkowskim, prezesem zarządu LUG SA i LUG Light Factory Sp. z o.o.
W jakich segmentach firma widzi największe szanse na wzrost sprzedaży?
Prowadzimy biznes w bardzo dynamicznych i zmiennych czasach, jednak przyszłość branży wydaje się być bardzo jasna. Są nią rozwiązania ledowe i nie ma już odwrotu od tej technologii. Dążenie państw do redukcji CO2 i światowy trend w kierunku poprawy efektywności energetycznej to zdecydowanie motor napędowy branży oświetleniowej na kilka następnych lat i ten segment rozpościera przed firmami największe perspektywy wzrostu. Od jakiegoś czasu przygotowywaliśmy się na ledową rewolucję, stąd nasze decyzje o rozbudowie mocy produkcyjnych. Podążając za światowym trendem chcemy, by do końca 2016 r. sprzedaż rozwiązań LED w portfelu LUG stanowiła około 40 proc. naszych przychodów i taki kierunek obieramy. Równorzędnie, aby ten cel osiągnąć stawiamy na rozwój R&D, i jest to bardzo istotny element naszej strategii. Musimy mieć świadomość, że oświetlenie dziś to już nie tylko oprawa i wymienne źródło światła, ale kompleksowe rozwiązanie, a zastosowanie software’u i elektroniki daje zupełnie nowe możliwości dostosowania oświetlenia do indywidualnych potrzeb odbiorców. To między innymi dlatego tylko w tym roku zamierzamy zainwestować ponad 2,4 mln zł w rozwój R&D. W najbliższym czasie skupimy się także na dalszej promocji ekskluzywnej kolekcji opraw FLASH&DQ dedykowanej do nowoczesnych przestrzeni architektonicznych. Po raz pierwszy rozwiązania te prezentowaliśmy na targach we Frankfurcie, a już dzisiaj produkty tej marki otrzymują nagrody i wyróżnienia, w tym tytuł „Dobry wzór 2012” dla oprawy HB 886. Kolekcje FLASH&DQ w unikalny sposób łączą nowoczesne wzornictwo i design przy zachowaniu najlepszych parametrów świetlnych, więc wierzę, że ta marka w naszym portfolio produktowym odegra w przyszłości znaczącą rolę.
Więcej w nr 4.2013
Zaprenumeruj Rynek Elektryczny