Według danych Instytutu Energetyki Odnawialnej, pod koniec pierwszego kwartału 2014 roku moc zainstalowana w systemach fotowoltaicznych w Polsce wynosiła 6,6 MWp. W kolejnych miesiącach nastąpił jednak duży wzrost na rynku. W pierwszych miesiącach roku 2015 zainstalowano 9MWp, co w chwili obecnej łącznie daje niemal 40 MWp zainstalowanej mocy. Przekłada się to bezpośrednio na sprzedaż paneli fotowoltaicznych, których moc w 2014 roku przekroczyła 23 MWp, przy czym większość z nich przeznaczona jest do instalacji w systemach przyłączonych do sieci elektroenergetycznej, czyli instalacjach ON-GRID. Większość paneli sprzedanych w 2014 roku to panele typu polikrystalicznego, które stanowią rozsądny kompromis pomiędzy jakością, czyli sprawnością konwersji promieniowania słonecznego, i ceną. W 2014 roku odnotowano kolejny spadek cen paneli fotowoltaicznych. Nie jest to, jak powszechnie się uważa, związane z „zalewem” rynku przez wyroby chińskie. Udział paneli produkowanych w Azji stanowi nieco ponad 16 proc., jednak nałożenie przez Unię Europejską dużych ceł powoduje, że nie rozrasta się on bardziej. Około połowa zainstalowanych w Polsce paneli PV pochodzi z Niemiec. Warto też podkreślić, że kilka procent tego rynku jest w rękach polskich producentów, którzy nie tylko zaczynają zajmować coraz ważniejszą pozycję w Polsce, ale także eksportują polskie wyroby za granicę. Rozwija się ponadto rynek usług instalatorskich, coraz więcej firm przeprowadza szkolenia dla przyszłych instalatorów systemów fotowoltaicznych.
Tekst powstał jako wkład do szerszej debaty prosumenckiej na VIII Forum Energetyki Prosumenckiej www.forum.ieo.pl, które odbywa się w dniach 12-13 maja 2015 r. w Warszawie, w gmachu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zaprenumeruj Magazyn Fotowoltaika