„Light up the dark”

   |    tekst redakcyjny    |   

Firma Royal Philips ogłosiła wyniki przeprowadzonego projektu Philips Light up the dark. Rozpoczęta w marcu inicjatywa ma na celu ułatwić spędzania czasu poza domem dzieciom z niewielkiej społeczności miasta Uppsala, gdzie w sezonie zimowym zmrok zapada już wczesnym popołudniem. Zintegrowany system oświetlenia LED Philips CityTouch zainstalowano na placu zabaw w Tegnérparken. Wyniki przeprowadzonego badania wykazały, że dzięki nowemu oświetleniu dzieci bawiły się codziennie na świeżym powietrzu 37 proc. czasu dłużej (ok. 27 minut). Tym samym wpłynęło to na skrócenie o 15 proc. czasu, jaki maluchy spędzały w domu przed telewizorem lub komputerem (z 72 do 61 minut dziennie).

Niezależnie od rodzaju, oświetlenie ma ogromny wpływ na życie na naszej planecie. U ludzi światło odgrywa zasadniczą rolę w regulowaniu rytmu okołodobowego organizmu i naturalnych biorytmów wyznaczanych przez zegar biologiczny, a także w procesie wytwarzania hormonów. Udowodniono, że odpowiednia ilość światła w ciągu dnia, szczególnie zimą, ma korzystny wpływ na nastrój i ogólną jakość życia. W Szwecji natomiast w okresie zimowym brak światła oznacza dla najmłodszych mniej czasu spędzanego codziennie na świeżym powietrzu. Zresztą u osób mieszkających na dalekiej północy częściej występują przypadki zimowej depresji. Obniżony nastrój i spadek energii pojawiają się zazwyczaj już jesienią i mogą trwać nawet do wiosny. Dzięki zamontowaniu zintegrowanego systemu oświetlenia LED Philips CityTouch w Tegnérparken u dzieci mieszkających w okolicy odnotowano znacznie dłuższy czas spędzany na zabawie poza domem, niezależnie od tego, o której godzinie zapadał zmrok.

Komentując wyniki, psycholog dziecięca dr Louise Hallin powiedziała: „Mimo że badanie przeprowadzono na niewielkiej grupie dzieci, jego wyniki i tak robią wrażenie. Dzieci spędzają mniej czasu przed komputerem lub telewizorem – a to jest zawsze dobra wiadomość. Wszystko, co może sprawić, że po powrocie do domu nie usiądą od razu przed monitorem, zasługuje na poparcie. Zabawa na świeżym powietrzu przez prawie pół godziny dłużej niż zazwyczaj, a tym samym korzystanie z komputera czy telewizora przez godzinę krócej tygodniowo – to są bardzo dobre wyniki”.

Projekt „Light up the dark” zainicjowany przez firmę Philips został przeprowadzony we współpracy z firmą konsultingową Bjerking oraz władzami miasta Uppsala w celu zweryfikowania, czy polepszenie warunków na placu zabaw wpłynie na zachowanie dzieci. Oprawy oświetleniowe są teraz stałym elementem wyposażenia placu zabaw.

„Uppsala uczestniczy w programie rewitalizacji miast i jest przykładem współpracy sektora publicznego z prywatnym. Wszyscy potrzebujemy czasami zewnętrznego bodźca, aby obrać odpowiedni kierunek działań, z zaangażowaniem wprowadzać zmiany w sposobie życia i uświadomić sobie, że być może zbyt długo błądziliśmy”, dodaje dr Hallin. „Pojawił się także jeszcze jeden istotny aspekt, którego się nie spodziewaliśmy – prawie 40 proc. rodziców przyznało, że bawiło się na placu zabaw razem ze swoimi pociechami. To doskonała informacja. Czas na zabawę z rodzicami. Tego nigdy za wiele. Budowanie w taki sposób jeszcze głębszych więzi między dziećmi a ich rodzicami ma ogromne znaczenie.”

Eva Barrett, Global Head of Brand Communications firmy Philips powiedziała: „W firmie Philips wierzymy, że możemy nieustannie zmieniać życie na lepsze. Poprzez serię inicjatyw dostarczamy innowacyjne rozwiązania i pomysły na pokonywanie konkretnych wyzwań, aby podnieść jakość życia ludzi na całym świecie. Projekt, który przeprowadziliśmy w Szwecji, to pierwszy z wielu tego typu przedsięwzięć, w ramach których realizujemy naszą wizję podniesienia jakości życia trzech miliardów ludzi rocznie do 2025 roku”.

Plac zabaw w Tegnérparken został oświetlony przy wykorzystaniu najnowszych technologii energooszczędnych LED, które dostarczają światło najwyższej jakości, dzięki czemu park stał się jasną, barwną i dynamiczną przestrzenią. Do współpracy przy projekcie zaprosiliśmy dzieci z miejscowego przedszkola – to one wybrały kolory żarówek dla całego parku.

Kluczowe wyniki projektu przeprowadzonego na grupie dzieci z miejscowego przedszkola:

  • Przed zainstalowaniem oświetlenia w parku dzieci spędzały średnio 72 minuty dziennie, bawiąc się na podwórku. W tygodniu następującym po zainstalowaniu oświetlenia czas zabawy na świeżym powietrzu zwiększył się do 99 minut. Stanowi to 37-proc. wzrost ilości czasu spędzanego codziennie poza domem po uruchomieniu systemu oświetlenia na terenie parku.
  • W tym samym okresie czas spędzany w domu przed komputerem lub telewizorem skrócił się z 72 do 61 minut dziennie. Ten 15-proc. spadek stanowi około jedną godzinę mniej tygodniowo przed telewizorem lub komputerem.
  • 86 proc. ankietowanych rodziców przyznało, że w sezonie zimowym ich dzieci spędzają zazwyczaj mniej czasu na podwórku.
  • W tygodniu następującym po zamontowaniu instalacji oświetleniowej 38 proc. rodziców codziennie bawiło się na podwórku ze swoimi pociechami.
  • 57 proc. rodziców zauważyło znaczne polepszenie nastroju swoich dzieci po zabawie na świeżym powietrzu. Rodzice przyznali również, że ich dzieci były „radośniejsze”. 28 proc. rodziców zauważyło, że ich dzieci miały lepszy apetyt po zabawie na podwórku. 43 proc. zgłosiło pozytywny wpływ zabawy na świeżym powietrzu na rytm snu.

Dodatkowe informacje, w tym materiały wideo i komentarze, dostępne są na stronie www.livingexperiments.philips.com, #lightupthedark.

Zaprenumeruj Rynek Elektryczny