Nowe światło na kolei

tekst redakcyjny

tekst redakcyjny

  |  

Lepiej oświetlone – a przez to bardziej przyjazne pasażerom perony i bezpieczniejsze przejazdy kolejowo-drogowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. montują światła w technologii LED. Stacja Opole Główne i przejścia podziemne na stacji Warszawa Wschodnia – to pierwsze miejsca, gdzie LED-y już świecą. Do tej pory zastosowano 1,5 tys. świateł ledowych, w tym roku przybędzie jeszcze ok. 350. Ale w przyszłości LED-y zobaczymy na wszystkich budowanych lub remontowanych stacjach. Dzięki wymianie oświetlenia na nowoczesne, w tym LED, PLK oszczędza rocznie 11 mln zł.

Technologia LED jest technologią preferowaną przy wszystkich projektach modernizacyjnych, które PKP planuje w tym roku. Pozytywnym przykładem są tu trzy tunele komunikacyjne na stacji Warszawa Wschodnia, gdzie w około 300 starych oprawach zainstalowano źródła LED. Koszt wyniósł 60 tys. złotych, a uzyskane oszczędności w skali roku to 50 tys. złotych.

Technologia LED ma zastąpić stosowane dawniej oświetlenie żarowe, żarowo-rtęciowe, rtęciowe i sodowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. działają tu w oparciu o wytyczne Unii Europejskiej, według których rtęć i soda będą wycofywane z produkcji.

Do wymiany jest około 200 tys. opraw oświetleniowych. Dotychczas zamontowano ponad 50 tys. nowoczesnych opraw, w tym 1,5 tys. LED. Obecnie preferowanym rozwiązaniem będzie właśnie ta technologia. Zarządca infrastruktury program wymiany świateł prowadzi od 2004 roku.

Zaprenumeruj Rynek Elektryczny

[ssba-buttons]