W połowie grudnia 2016 r., po 17 latach budowy, której koszt wyniósł ok. 11 mld euro, oficjalnie otwarto tunel Gotthard-Basistunnel. Tunel ma długość 57 km, przecina masyw Świętego Gotarda i skraca czas podróży z Zurychu do Lugano o ok. 30 min.
Firma ABB dostarczyła główne systemy elektryczne do sieci energetycznej 50 Hz zasilającej infrastrukturę tunelu oraz układy zasilające i sterujące systemami wentylacji. Instalacje mają moc 15,6 MW i są najpotężniejszą na świecie konstrukcją tego rodzaju. ABB wyposaża także lokomotywy produkowane przez Stadler Rail w przekształtniki trakcyjne.
Gotthard-Basistunnel to obecnie najdłuższy kolejowy tunel świata. Podróż nim zajmuje ok. 20 min. W tym czasie prędkość pociągu momentami wynosi 200 km/godz., ale wkrótce dopuszczalna prędkość zostanie zwiększona do 250 km/godz.
Przez tunel będzie kursować średnio 50 pociągów pasażerskich dziennie, głównie na trasach Zurych-Mediolan, Zurych-Lugano oraz Bazylea-Lugano. Trasa nie tylko skróci czas przejazdu pociągów osobowych, lecz także przyniesie znaczne korzyści gospodarcze i środowiskowe. Tunel udrażnia korytarz Rotterdam-Bazylea-Genua dla przewozów towarowych.