Wdrożono jeden z pierwszych na świecie systemów kontroli pociągów wykorzystujący chmurę obliczeniową. System stosowany jest przez koleje szwajcarskie i działa m.in. na linii znajdującej się na wysokości ponad 3 tys. m n.p.m. Infrastrukturę informatyczną i oprogramowanie dostarczyła firma Siemens.
Scentralizowany system kontroli ruchu kolejowego Siemensa „Iltis” pozwala na sterowanie i monitoring ruchu pociągów. To nowoczesne narzędzie stosowane jest w kolejach szwajcarskich zarówno przez przewoźnika państwowego, jak i wiele prywatnych spółek kolejowych.
Możliwości systemu są obecnie wykorzystywane także przez Gornergrat Bahn – kolej zębatą wybudowaną w 1898 r., która wspina się 1500 m n.p.m., łącząc Zermatt ze szczytem góry Gornergrat. Jest to część masywu Monte Rosa i miejsce drugiej najwyżej działającej kolei górskiej w Europie. Szczyt znajduje się na wysokości 3089 m i przy dobrych warunkach pogodowych oferuje wspaniały widok na panoramę gór.
System “Iltis” oparty jest na zasadzie trzech komputerów. Cała technologia oraz moce obliczeniowe są zainstalowane w bazie danych Siemensa w Wallisellen. Rezerwowa linia łączy serwery Siemensa ze stacjami roboczymi operatorów w Zermatt. Dyspozytorzy mogą również korzystać z zapasowego komputera podłączonego na miejscu. Takie rozwiązanie gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo, a cały system może być zarządzany niezależnie w Zermatt. Obsługa i niezbędne naprawy są przeprowadzane bezpośrednio przez firmę Siemens, bez potrzeby wysyłania ekipy technicznej na miejsce.
Pozwolenie na testowy rozruch systemu zostało wydane przez Federalne Biuro Transportu w Szwajcarii. Pierwsze próby działania systemu odbyły się na przełomie sierpnia i grudnia 2016 r. i w pełni potwierdziły duży potencjał oraz niezawodność rozwiązania opartego na chmurze obliczeniowej. Cały system został wdrożony ostatecznie na początku 2017 r.
Zaprenumeruj Rynek Elektryczny