W ciągu trzech kwartałów roku obrotowego 2018/2019 Grodno zwiększyło przychody o 13 proc. r/r. Sprzedaż nie rosła jednak ani tak szybko, jak produkcja budowlano-montażowa w Polsce (o 19 proc. r/r), ani jak koszty funkcjonowania firmy. Wynagrodzenia urosły o 22 proc., usługi obce kosztowały o 16 proc. więcej (w tej pozycji są też koszty związane z akwizycjami), wyraźnie większa niż rok wcześniej była też amortyzacja. Zgodnie ze strategią na lata 2017-2020 r. priorytetem dla grupy jest zdobywanie udziałów rynkowych, czego konsekwencją jest wyższa dynamika sprzedaży niż zysków.
Andrzej Jurczak, prezes Grodna, uważa ostatni okres za udany dla spółki.
Dynamiczny wzrost sprzedaży był efektem stałego rozwoju naszej działalności, w tym rozbudowy oferty produktowej i usługowej, a także konsolidacji danych spółek zależnych. Wpływ na sprzedaż miała również dobra koniunktura w branży budowlanej w całym 2018 r., której utrzymanie się powinno korzystnie wpływać na sprzedaż grupy również w przyszłych okresach – napisał prezes w liście do akcjonariuszy.
W grudniu 2018 r. do grupy dołączyła spółka Magma. Było to ósme, największe do tej pory przejęcie w historii grupy. Magma prowadzi sieć 8 hurtowni elektrotechnicznych.
Włączenie do grupy oznacza istotne umocnienie naszej pozycji rynkowej pod kątem przychodów, a także wzrost naszej ogólnopolskiej sieci sprzedaży do 83 oddziałów – dodał Andrzej Jurczak.
Zarząd nie wyklucza dalszej rozbudowy grupy i konsolidacji rynku, zapowiada także rozwój oferty specjalistycznych usług i asortymentu, zwiększanie sprzedaży w Internecie (B2B + B2C), a także budowę kompetencji w obszarach automatyki budynkowej, przetwarzania danych i cyfryzacji.
Grodno | I-III kw. 2017/2018 | I-III kw. 2018/2019 | zmiana r/r |
przychody | 327,18 | 368,60 | 13% |
wynik operacyjny | 10,63 | 9,98 | -6% |
wynik netto | 7,61 | 6,95 | -9% |
RE