W czerwcu 2018 r. spółka ML System, oferująca rozwiązania fotowoltaiczne zintegrowane z budownictwem, zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jak to często bywa, wyniki w roku poprzedzającym wejście na rynek (i wyjście do inwestorów po kapitał), były wyśrubowane. Spadek zysków – choć symboliczny – mimo wszystko zaskakuje, bo przychody urosły aż o 128 proc., do 123,9 mln zł. Zarząd tłumaczy spadek zysków zwiększeniem amortyzacji, kosztów pracowniczych i podwykonawstwa.
W 2018 r. sprzedaż zagraniczna ML System wyniosła zaledwie 1,9 mln zł, ale powinna ona dynamicznie rosnąć, bo w grudniu 2018 r. firma rozpoczęła sprzedaż gamy produktów fotowoltaicznych do strategicznego partnera, który będzie odpowiedzialny za promocję i dystrybucję oferty ML System w Australii i Nowej Zelandii. Wśród nowych rynków zbytu spółki w ostatnim czasie pojawiły się także Niemcy, Austria, Chorwacja, Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Arabia Saudyjska.
W III kwartale 2019 r. ML System planuje rozpoczęcie sprzedaży produktów opartych na ultracienkiem szkle.
Pracujemy nad rozbudową miksu produktowego w kierunku asortymentu zapewniającego wyższą rentowność, tj. rozwiązań BIPV i Smart City. Oczekujemy, że zmiany legislacyjne obligujące do wykorzystywania komponentów aktywnych w budownictwie oraz rosnące zapotrzebowanie na zieloną energię będą wspierać nasz rozwój − komentuje Dawid Cycoń, prezes zarządu ML System.
ML System | 2017 | 2018 | zmiana r/r |
przychody | 54,3 | 123,9 | 128% |
wynik operacyjny | 7,3 | 7,2 | -1% |
wynik netto | 6,1 | 5,7 | -7% |
RE