Sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych – Konkurs

tekst redakcyjny

tekst redakcyjny

  |  

Zakończył się hackathon „Smart Charge – Inteligentna elektromobilność”. W konkursie udział wzięło 7 zespołów programistycznych z Polski i USA. Zwycięzcami konkursu zostali Mikołaj Bocheński i Michał Markiewicz z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Firma innogy Polska, jako partner hackathonu, ufundowała nagrody pieniężne dla zwycięskiego zespołu.

Przed uczestnikami tegorocznej edycji stanęło niebagatelne wyzwanie – stworzenie oprogramowania umożliwiającego zaprojektowanie optymalnego rozmieszczenia sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych. Wydarzenie zorganizowało Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego, a partnerem była innogy Polska.

Do konkursu zgłosiło się 16 uczestników, w tym 3 osoby z USA, które brały udział zdalnie. 7 zespołów od godziny 10:00 w czwartek 15 lutego do godziny 16:00 w piątek 16 lutego przy pomocy superkomputera Okeanos rozwiązywało skomplikowane zadanie. Uczestnicy musieli wziąć pod uwagę nie tylko samo geograficzne rozmieszczenie punktów, ale również wiele czynników dodatkowych tj. odległość stacji od budynków mieszkalnych czy dostępność przyłącza do sieci elektroenergetycznej. Prace zespołów oceniła Komisja Konkursowa, w której skład wchodził m.in. dr Maciej Chmieliński, menedżer odpowiedzialny za rozwój elektromobilności w innogy Polska S.A.

innogy Polska dostrzega potencjał jaki wnieść może wydarzenie typu hackathon w ramach wyzwania, jakim jest optymalne rozmieszczenie stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. Dzięki hackathonowi mieliśmy okazje przekonać się, iż połączenie kreatywności i pracy młodych studentów z mocą obliczeniową superkomputerów ICM może realnie przyczynić się do rozwoju elektromobilności w naszym kraju. Wszystkie drużyny, które wzięły udział w konkursie reprezentowały wysoki poziom. Jury zdecydowało się wyłonić zwycięzców, którzy przedstawili najbardziej kompleksowe i uniwersalne rozwiązanie, z dużą szansą do zastosowania w rzeczywistości – mówi Maciej Chmieliński, menedżer odpowiedzialny za rozwój elektromobilności w innogy Polska S.A.

Zwycięska drużyna z Uniwersytetu Jagiellońskiego w składzie Mikołaj Bocheński i Michał Markiewicz wykazała się kompleksowym podejściem do problemu i zaprezentowała narzędzie, które w przyszłości mogłoby posłużyć do wskazania lokalizacji dla realnych stacji ładowania. Za swoją pracę konkursową zespół otrzymał nagrodę pieniężną ufundowaną przez innogy Polska w wysokości 4 tys. zł.

Drugie miejsce i nagrodę w wysokości 3 tys. zł otrzymali Mateusz Wolski i Michał Blajer. Na trzecim miejscu uplasowali się Zuzanna Bednarska i Mariusz Wachowicz, którzy otrzymali gratyfikację w wysokości 2 tys. zł (oba zespoły z Uniwersytetu Warszawskiego).

Uczestnicy hackathonu bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniem zarówno od strony samego rozwiązania, jak i sposobów wykorzystania superkomputerów oraz narzędzi, które im zaproponowaliśmy. Szczególnie cieszy mnie fakt, że trzy nagrodzone zespoły korzystały z narzędzi do programowania równoległego opracowanych w ICM. Nasz hackathon to nie sztuka dla sztuki czy szukanie rozwiązań problemów czysto akademickich. Wykorzystujemy komputery i inwencję młodych ludzi do tego, żeby rozwiązywać rzeczywiste problemy. Hackathon zdecydowanie ukazał potencjał ukryty w publicznie dostępnych danych – mówi prof. dr hab. Piotr Bała, pomysłodawca Wielkich Wyzwań Programistycznych.

Więcej szczegółów na temat tegorocznej edycji hackathonu można znaleźć pod linkiem http://wwp.icm.edu.pl

[ssba-buttons]