innogy Stoen Operator i Orange Polska stworzyły laboratorium opracowujące rozwiązania Internetu Rzeczy.
Rozwiązania łączące nowoczesne liczniki energii elektrycznej i nowe technologie mobilne m.in. bazujące na standardzie 4G, testowane w nowo powstałym innogy Laboratory of Things, mają szansę w przyszłości poprawić komfort codziennego życia klientów. Wspólne prace prowadzone przez innogy Stoen Operator, Orange Polska i Integrated Solutions umożliwią zdobycie doświadczeń w zakresie zaawansowanych technologii Internetu Rzeczy (IoT). W projekcie biorą także udział dostawcy urządzeń.
Pierwsza faza działalności laboratorium skupia się na poszukiwaniu rozwiązań usprawniających komunikację z licznikami energetycznymi. Przetestowane zostaną technologie, które w przyszłości umożliwią wdrożenie w licznikach rozwiązań smart home. Przyczyni się to tym samym do poprawy efektywności energetycznej gospodarstw domowych i oszczędności.
Zbudowanie bezpiecznej platformy opartej na zaawansowanej infrastrukturze IoT jest kierunkiem, który pozwoli nam spełnić oczekiwania naszych klientów, umożliwi efektywniejsze korzystanie z energii oraz podniesie jakość świadczonych usług. Jest to też furtka do integracji z usługami, które będą pojawiać się na rynku energii – podkreśla Leszek Bitner, Senior Manager Pomiarów, innogy Stoen Operator.
Duży nacisk zostanie położony na bezpieczeństwo danych klientów. Wszystkie rozwiązania będą więc zabezpieczone przed niepowołanym dostępem, dzięki metodom ochrony danych osobowych, którymi systemy innogy Stoen Operatora będą dysponować. Ułatwi to wysoki poziom bezpieczeństwa, jaki daje sieć 4G.
Testowane technologie oraz tworzone oprogramowanie dostarczą niezbędnych informacji, by rozwijać już obecne na rynku rozwiązania smart home. Licznik to niezbędne ogniwo w procesie zarządzania naszym zużyciem energii, a nowe technologie dostarczą narzędzi, by móc robić to sprawnie i skutecznie w każdym domu – mówi Dominik Pieńkowski, kierownik projektu, innogy Stoen Operator.
Rozwiązania, które testuje innogy Stoen Operator, są możliwe dzięki zupełnie nowym technologiom transferu danych, dostarczonym przez Orange Polska i Integrated Solutions. Nasze rozwiązania pozwalają obsłużyć sieć nawet miliona urządzeń IoT na każdy kilometr kwadratowy. Umożliwiają również ich pracę przy niskim zużyciu prądu, a także zapewniają wystarczający zasięg nawet w trudno dostępnych miejscach. To gigantyczny skok jakościowy, w porównaniu do obecnie stosowanych technologii komunikacji między maszynami. Co więcej, Orange zapewnia nie tylko samą łączność, ale również pełną usługę, w skład której wchodzi m.in. aplikacja pozwalającą na zbieranie, przetwarzanie i prezentowanie danych – Orange – IoT – Live Object – mówi Sebastian Grabowski, dyrektor IoT i zaawansowanych technologii w Orange Polska
W laboratorium testowane będą przede wszystkim trzy rozwiązania udostępniane przez operatora usług mobilnych: LTE kategorii 1, M1 oraz NB1. Wraz z rozwojem laboratorium, badane będą również technologie takie jak: LoRa, SigFox czy przemysłowe WiFi. Wykorzystywany jest m.in. tester jakości sygnału, który pozwoli potwierdzić realny zasięg komunikacji analizowanych technologii. Umożliwi to wybór rozwiązania gwarantującego najskuteczniejszą komunikację z licznikami, spełniającego oczekiwania wszystkich zaangażowanych stron.
Internet Rzeczy obok zapewniania komunikacji między urządzeniami wymaga także prezentacji danych w prosty i przejrzysty sposób, w czasie rzeczywistym – bez żadnych opóźnień. Tylko w ten sposób duże ilości danych, które spływają z czujników czy liczników mogą być analizowane, a zarządzający systemem zyskuje dzięki temu możliwość reagowania na nieprawidłowości. Narzędzie ‑ intuicyjny interfejs dostarcza Integrated Solutions, wyspecjalizowany integrator technologii należący do grupy Orange Polska
Orange Polska testuje obecnie sześć stacji bazowych obsługujących rozwiązania wspierające rozwiązania IoT. Kluczowa z nich – LTE-M może jednak działać na przeważającej większości spośród ponad 10 500 stacji bazowych, dzięki którym zasięg sieci 4G Orange Polska obejmuje ponad 99% Polaków. Pozwoli to w przyszłości dotrzeć z usługami IoT do klientów i zaoferować im nowe rozwiązania.