W oświetleniu drogowym, ulicznym i miejskim bardzo korzystną cechą diod LED okazało się połączenie wysokiej efektywności przetwarzania energii elektrycznej na promieniowanie widzialne z parametrami światła – jego białą barwą, możliwością uzyskania różnych temperatur barwowych bieli i doskonałymi właściwościami oddawania barw. Miniaturyzacja pojedynczej diody LED i jej niska moc, wielokrotnie niższa niż w przypadku tradycyjnych źródeł światła spowodowała jednak konieczność całkowicie nowego podejścia do konstrukcji ulicznych opraw oświetleniowych. Nawet przy wysokiej skuteczności świetlnej strumień świetlny jednostkowej diody LED był na tyle niski, że powodowało to konieczność stosowania wielu diod w jednej oprawie. Próby stworzenia uniwersalnych wymiennych lamp, które dzięki połączeniu wielu diod imitowały kształt i funkcję dotychczasowych źródeł światła i mogłyby po zmianie układów zasilających pracować w dotychczasowych oprawach, skutecznie współpracując z ich układami optycznymi, spełzły na niczym i szybko zostały zaniechane. Stało się oczywiste, że dla wykorzystania niewątpliwych zalet technologii LED konieczne są całkowicie nowe konstrukcje opraw oświetleniowych (…)
Więcej w nr 3.2014 kwartalnika Oświetlenie LED
Zaprenumeruj kwartalnik Oświetlenie LED