Spersonalizowana podróż po sklepie

Tomasz Charążka

Tomasz Charążka

tel. 22 743 00 70-71
re@rynekelektryczny.pl

  |  
Philips konferencja

Philips Lighting po raz kolejny jest partnerem Retail Summit, który odbywa się w Warszawie w dniach 29–30 marca br. Podczas tego najważniejszego spotkania polskiego sektora handlu i FMCG firma zaprezentowała inteligentny system pozycjonowania wewnątrz pomieszczeń Indoor Positioning, bazujący na infrastrukturze oświetleniowej LED z nowymi funkcjami aplikacji mobilnej.

Prezentacja została poparta przykładem udanego wdrożenia systemu w sieci supermarketów Aswaaq w Dubaju. Dzięki zainstalowaniu technologii pozycjonowania supermarkety zużywają o 50 proc. mniej energii na oświetlenie, niższe są też koszty konserwacji oraz emisja CO2. Jednocześnie klienci sieci korzystają z łatwej nawigacji po sklepie oraz nowych usług na smartfony.

Najkrótszą drogą do celu

Aswaaq

Fot. Aswaaq

Dzięki zintegrowanemu oświetleniu oraz aplikacji mobilnej System Indoor Positioning pozwala klientom sklepów z łatwością odnaleźć produkty, których szukają. W domu można w aplikacji przygotować listę zakupów, zgodnie z którą system będzie prowadził podczas wizyty w sklepie. Dodatkowo aplikacja umożliwia wyświetlanie klientom aktualnych promocji. W niedalekiej przyszłości możliwe będzie porównywanie produktów oraz wezwanie asystenta, gdyby nie można było znaleźć jakiegoś produktu.

– Kiedy zobaczyliśmy rozwiązania oświetleniowe firmy Philips Lighting, zostaliśmy rzuceni na kolana. System pozycjonowania w pomieszczeniach jest dla nas sposobem, aby ułatwić naszym klientom dotarcie do ich zakupów jak najkrótszą drogą. Jednocześnie zwiększa to nasze możliwości w promowaniu produktów. Posiadanie naszego programu lojalnościowego i przetwarzanie potrzebnych do tego danych było dobrym rozwiązaniem. Posiadanie jednak aplikacji, dzięki której możemy nawigować klientów po sklepie, jest jeszcze lepsze – mówi Affan Al Khoori, Deputy CEO w Aswaaq.

Wprowadzenie usług lokalizacyjnych ze strony sklepów nie wymaga dużych nakładów finansowych ani generalnego remontu powierzchni. Można korzystać z istniejącej już infrastruktury oświetleniowej LED. Philips Lighting przygotowuje i adaptuje ją w celu wdrożenia systemu Indoor Positioning. Na tej podstawie tworzy indywidualnie dopasowane do potrzeb sklepu aplikacje na smartfony, które umożliwiają nawigację klienta po sklepie oraz promocję produktów.

Barwne akcenty zachęcają

Infografika Globus

Fot. Philips Lighting

Kolejnym dowodem na to, że światło w sklepie ma znaczący wpływ na zachowania konsumentów oraz zwiększa sprzedaż jest badanie, które zostało przeprowadzone przez Philips Lighting oraz Globus, dużą niemiecką sieć sklepów spożywczych. We współpracy z DFKI, Niemieckim Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją oraz EIT Digital przeprowadzono w supermarkecie Globus w Saarbrücken serię eksperymentów, które miały na celu zbadanie wpływu różnego rodzaju kolorowego oświetlenia na sprzedaż i zachowanie klientów. Wyniki pokazały, że połączenie wielobarwnych świateł z systemem Philips StoreWise pomogło podnieść sprzedaż i jednocześnie umożliwiło zmniejszenie o 75 proc. zużycia energii w porównaniu z konwencjonalnym oświetleniem.

Philips

Fot. Philips Lighting

Podczas eksperymentu naukowcy przez dwa miesiące testowali różne konfiguracje oświetlenia na powierzchni wystawowej supermarketu (180 mkw.), którą wyposażono w oświetlenie Philips LED oraz system Philips StoreWise. Testowano trzy możliwe konfiguracje:

  • oświetlenie ogólne,
  • oświetlenie akcentujące punktowe,
  • oraz połączenie oświetlenia akcentującego punktowego z wielobarwnym oświetleniem uzupełniającym skierowanym ku górze.

Badanie pokazało, że najkorzystniejszą konfiguracją do zachęcenia konsumentów jest połączenie oświetlenia akcentującego punktowego z wielobarwnym oświetleniem uzupełniającym skierowanym ku górze – doprowadziło to do wzrostu o 6 proc. sprzedaży w tej strefie promocyjnej. To samo połączenie świateł pastelowych sprawiło, że ruch w tej strefie zwiększył się o 15 proc. w porównaniu do stref ze standardowym sklepowym oświetleniem. Tam, gdzie konwencjonalne oświetlenie zastąpiono tylko oświetleniem akcentującym punktowym, ruch wzrósł o 7 proc.

Philips_inteligentne_oświetlenie w sklepach detalicznych

Fot. Philips Lighting

 

– W naszej branży, żeby wyprzedzać konkurencję należy stworzyć w sklepach wiele bodźców, które składają się na „efekt wow”. Praca z Philips Lighting pozwoliła nam docenić ogromny potencjał, jaki ma w sobie światło i z sukcesem udało nam się stworzyć nowe, inspirujące możliwości kierowania klientów do naszych stref promocji – mówi Norbert Scheller, manager supermarketu Globus w Saarbrücken.

 

 

Źródło: Philips Lighting

Zaprenumeruj Rynek Elektryczny

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

[ssba-buttons]