Innowacyjny projekt „Mobilny system zasilania statków napięciem średnim z nabrzeży portowych elementem zwiększenia ekologiczności i ekonomiczności transportu morskiego”, którego liderem jest Apator Control, wstępuje w decydującą fazę realizacji.
W dniu 29 marca 2017 r. w warszawskim Instytucie Elektrotechniki odbyło się sympozjum poświęcone projektowi Gekon – Mobilny system zasilania statków napięciem średnim z nabrzeży portowych elementem zwiększenia ekologiczności i ekonomiczności transportu morskiego. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Akademii Morskiej w Gdyni, Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Instytutu Elektrotechniki, a także przedstawiciele innych ośrodków badawczych oraz biznesu.
Zasadniczym celem projektu jest opracowanie systemu zasilania statków napięciem średnim z nadbrzeży portowych (ang. Shore to Ship Power – S2SP) wraz z mobilnymi terminalami zasilającymi umiejscawianymi u nadbrzeży. Terminal na przewoźnej platformie będzie wyposażany w systemy podawania kabla zasilającego na statek.
To innowacyjny projekt, którego stosowanie niesie ze sobą wiele korzyści: ogranicza emisję spalin, redukuje zanieczyszczenia i hałas, a co za tym idzie korzystnie wpływa na środowisko. To również oszczędności finansowe, a także możliwości wykorzystania magazynów energii z lądu.
Opracowywany system S2SP wyróżnia się sposobem i możliwościami dystrybucji energii elektrycznej. Składa się z kontenera oraz mobilnego terminala przyłączeniowego na przewoźnej platformie oraz innych podzespołów, w tym: aparatury łączeniowej, sterowników, interfejsów komunikacyjnych. Opracowywany system będzie charakteryzował się możliwością synchronizacji z siecią okrętową zarówno ze statku (typową), jak i z lądu (autosynchronizacja). Autosynchronizacja tranzystorowych przekształtników DC/AC pozwoli przy tym na równoległą pracę oddzielnych terminali, co zasadniczo wyróżni rozwiązanie od aktualnych analogów zagranicznych.
Obecnie projekt wchodzi już w decydującą fazę realizacji. Całościowo przygotowany system składa się z kontenera, mobilnego terminala przyłączeniowego na przewoźnej platformie oraz innych podzespołów, w tym: aparatury łączeniowej, sterowników, interfejsów komunikacyjnych, odpowiedniego urządzenia podawania kabla na statek. Całość systemu S2SP wyróżnia się sposobem i możliwościami dystrybucji energii elektrycznej. Chodzi głównie o specjalny układ synchronizacji z siecią okrętową zarówno ze statku (typowa), jak i z lądu (autosynchronizacja).
Apator Control to firma inżynieryjna wchodząca w skład Grupy Kapitałowej Apator SA. Specjalizuje się w projektowaniu i produkcji systemów automatyki napędowej, układów rozdzielczo-sterowniczych oraz ich wdrażaniem w przemyśle.
Źródło: Apator Control
Zaprenumeruj Rynek Elektryczny