W 2019 roku w stolicy doświetlone zostaną kolejne przejścia dla pieszych. ZDM ogłosił postępowanie, które wyłoni wykonawcę 188 z nich. Pozostałe zostaną zamontowane w ramach prac konserwacyjnych.
Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo. Zwłaszcza pieszych, czyli uczestników ruchu, którzy są zupełnie niechronieni. Działamy konsekwentnie, od lat. Dlatego też liczba doświetlonych „zebr” przekroczy w tym roku 1300. Statystki pokazują, że przynosi to wymierne efekty, ale trzeba pamiętać, że nasze działania nie są w stanie zastąpić zdrowego rozsądku – mówi Robert Soszyński, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej od 2015 roku są sukcesywnie poddawane audytowi bezpieczeństwa. Audytorzy oceniają przejścia pod kątem 30 rygorystycznych kryteriów, a jednym z nich jest właśnie jakość oświetlenia. Przez ten czas sprawdzonych zostało ponad 2800 zebr w całym mieście, docelowo do 2020 r. audytem mają zostać objęte wszystkie przejścia bez sygnalizacji świetlnej.
W wyniku przeprowadzanych kontroli doświetlane są potencjalnie najbardziej niebezpieczne miejsca. Mijające lata pod tym względem były bardzo intensywne. W 2018 roku udało się zamontować dodatkowe oświetlenie na 435 zebrach – dla porównania w 2017 roku doświetlonych zostało 337 przejść, a w 2016 – 78.
Czytaj Informacje z rynku oświetleniowego
W tym roku poprawi się bezpieczeństwo na kolejnych 400. Na 188 z nich przygotowana jest już dokumentacja projektowa i właśnie ogłoszono przetarg na realizację.
Potencjalni wykonawcy mogą składać swoje oferty do 24 kwietnia, a wybrane firmy na wykonanie prac będą miały 5 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Więcej informacji o przetargu można znaleźć tutaj.
W tym roku planowane jest również wykonanie doświetlenia ok. 200 przejść przy pomocy istniejących latarni, na których montowane będą dodatkowe oprawy. W opinii ZDM jest to metoda tańsza i bardziej doraźna, możliwa do zastosowania tam, gdzie istnieją latarnie ustawione bezpośrednio przy przejściu dla pieszych. Dzięki temu liczba doświetlonych przez warszawskich drogowców przejść przekroczy 1300.
RE